Spring til indhold

Optimér med CSR 

Case: Eksportrådet på ambassaden i New Delhi bistod Bluepack A/S med at indgå samarbejde med indiske underleverandører.

""
"Arbejdet med CSR har højnet loyaliteten blandt de lokale medarbejdere på alle niveauer. Vores indiske leverandør er en attraktiv arbejdsplads i lokalsamfundet, og det kan også mærkes på effektiviteten."
Poul Strandmark, adm. direktør, Bluepack A/S

Bluepack A/S, der specialiserer sig i emballage til industrien, er en mindre virksomhed med 15 ansatte og en omsætning på ca. 75 mio. kr. Hos Bluepack prioriteres medarbejdernes trivsel højt, hvor virksomhedens generelle holdning er, at hvis man behandler medarbejderne godt, så behandler de også virksomheden godt.

For at understrege vigtigheden af denne betragtning har Bluepack underskrevet et Code of Conduct, der forpligter virksomheden til at kunne stå inde for arbejdsforholdene – også blandt udenlandske samarbejdspartnere. Derfor ønskede virksomheden en professionel vurdering af forholdene i hele værdikæden.

For at sikre overensstemmelse med de CSR-standarder, der er beskrevet i FN’s Global Compact, var det naturligt for Bluepack at få Eksportrådet i New Delhi til at foretage en vurdering af deres indiske leverandør. Ambassaden gennemførte herefter også en CSR-workshop for Bluepack og leverandøren, så de sammen kunne fastsætte et etisk regelsæt. 

Bluepack har været særdeles tilfredse med ambassadens hjælp og ser en stor konkurrencemæssige fordel i det aktive arbejde med CSR. At man nu kan dokumentere forholdene i hele værdikæden, har vist sig at været afgørende for, om virksomheden bliver valgt som leverandør.

Eksportrådet - The Trade Council

Udenrigsministeriet
Eksportrådet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Tlf: +45 33 92 05 00
eksportraadet@um.dk

Ofte stillede spørgsmål
til Eksportrådet