Spring til indhold

Kodeks for sociale medier

Kodeks for Udenrigsministeriets sociale medier. Udenrigsministeriet er i denne sammenhæng ministeriet i København samt alle ambassader, øvrige repræsentationer samt ambassadører.

Udenrigsministeriet ønsker en konstruktiv dialog og opfordrer derfor til, at deltagerne holder en god tone i kommentarer og indlæg.

Vi forbeholder os ret til at fjerne kommentarer, der bl.a.:

  • kan virke stødende 
  • kan virke diskriminerende
  • har kommerciel karakter
  • indeholder personfølsomme oplysninger 
  • er i strid med gældende lovgivning
  • ingen relevans har for sidens tema eller det indlæg, der kommenteres.

Ved gentagne overtrædelser af retningslinjerne ovenfor forbeholder vi os ret til at blokere brugeren. Man skal desuden overholde den pågældende platforms retningslinjer – fx Facebooks retningslinjer, Twitters retningslinjer, etc.

Henvendelser til Udenrigsministeriet, der ønskes besvaret, skal sendes til ministeriet (fx via kontaktoplysningerne her på siden).  Udenrigsministeriet foretager ikke sagsbehandling via sociale medier.

Udenrigsministeriet deltager gerne i samtaler på sociale medier i det omfang, det er muligt. Fx kan Udenrigsministeriet ikke kommentere personfølsomme sager eller politisk følsomme sager.

Udenrigsministeriet følger andre profiler/konti/sider på sociale medier for at holde sig orienteret og gå i dialog. De profiler/konti/sider, ministeriet følger, er ikke udtryk for enighed eller sympati med de holdninger, der kommer til udtryk på de relevante sider. Ligeledes er retweets eller favourites på Twitter eller ”likes” på Facebook mv. ikke nødvendigvis ensbetydende med enighed, men udtryk for et ønske om at ville dele information eller materiale.

Ministeriets sociale mediekanaler monitoreres og redigeres inden for normal kontortid.

Se her, hvor du kan følge Udenrigsministeriet på sociale medier 

Bemærk

Udenrigsministeriet foretager ingen sagsbehandling via sociale medier.

 

Har du brug for akut hjælp i udlandet, kontakt da Udenrigsministeriets Borgerservice på tlf.: 33121112 eller e-mail: bbb@um.dk. Du kan også følge @UMBorgerservice på Twitter.

 

Ved generelle forespørgsler kan du kontakte Udenrigsministeriet på tlf.: 33920000 eller e-mail: um@um.dk.

 

Ved pressehenvendelser kontakt souschef Maria Nilaus Tarp på tlf.: 41381663 eller e-mail: pkp@um.dk