Spring til indhold

Center for Borgerservice og Kommunikation

Center for Borgerservice og Kommunikation beskæftiger sig med en lang række opgaver rettet mod offentligheden og borgerne - fra pas og pirater til presse og public diplomacy.

Opgaver og ansvarsområder:
  • Forholdet til offentligheden (public diplomacy) og medier/presse i ind- og udland
  • Udenrigsministeriets interne og eksterne kommunikation
  • Bistand og pas til danskere i udlandet, visum og opholdstilladelser til udlændinge, der skal til Danmark, samt legalisering af dokumenter
  • Bistand til andre myndigheder, bl.a. på asylområdet.
  • Kriseberedskab ifm. kriser i udlandet, bl.a. rejsevejledninger, beredskabsplanlægning og krisehåndtering.

Det er centrets fornemste opgave at yde rettidig og professionel service. Vi skal gøre en forskel for borgere, myndigheder, erhvervsliv og samarbejdspartnere, hvad enten de er danske eller fra udlandet. Vi skal på alle centrets arbejdsområder kunne træde til med kort varsel og uden for normal kontortid. Centret har derfor et døgnbemandet vagtcenter og et udrykningshold i krisesituationer.

Centerchef

René Dinesen, Tlf. 33 92 08 44, borkom@um.dk

Kontorer:

  • Borgerservice, bistand og beredskab, kontorchef Kristoffer Vivike
    Tlf. 33 92 03 99, bbb@um.dk  
  • Borgersevice, pas og visum, kontorchef Søren Vøhtz
    Tlf. 33 92 01 33, bvp@um.dk  
  • Public Diplomacy, Presse og Kommunikation, kontorchef Rasmus Abildgaard Kristensen
    Tlf. 33 92 05 37, kom@um.dk