Spring til indhold

Danskerlisten - Ofte stillede spørgsmål

Hvordan tilmelder jeg mig Danskerlisten, hvis jeg ikke har en smartphone?
Det er på nuværende tidspunkt kun muligt at registrere sig via app’en ”UM Rejseklar” og ikke via web/pc på Udenrigsministeriets hjemmeside. Vi arbejder på at skabe mulighed for, at du fremover også kan registrere dig på denne måde. 
Hvis du ikke har en smartphone, kan du sende en e-mail til bbb@um.dk. Her skal du angive dit navn, mobilnummer, e-mail, rejseland, ankomst- og afrejsedato og evt. navne på dem, du skal rejse sammen med. Så tilmelder vi dig i vores system.

Hvorfor virker app’en ikke til windows-baserede mobiltelefoner?
Vores app ”UM Rejseklar” er desværre ikke tilgængelig for Windows-baserede mobiltelefoner.
Hvis du har en windows-baseret mobiltelefon, kan du sende en e-mail til bbb@um.dk. Her skal du angive dit navn, mobilnummer, e-mail, rejseland, ankomst- og afrejsedato og evt. navne på dem, du skal rejse sammen med. Så tilmelder vi dig i vores system.

Kan jeg tilmelde en anden end mig selv på Danskerlisten?
Ja. Du kan i stedet for dine egne oplysninger indtaste den anden persons oplysninger: Navn, mobilnummer, e-mail, rejseland og ankomst- og afrejsedato. Så vil den person du tilmelder, kunne modtage informationer direkte fra os.

Kan jeg tilføje andre til min egen tilmelding på Danskerlisten?
Ja. I feltet ”Navne på medrejsende” kan du oplyse navnene på dem, du rejser sammen med. Hvis de gerne selv gerne vil kunne modtage beskeder på deres mobiltelefon, skal de dog tilmelde sig selv eller du kan gøre det for dem (se svaret på spørgsmålet: Kan jeg tilmelde en anden end mig selv på Danskerlisten?)

Kan jeg slette mine tilmeldte rejser?
Ja. I menupunktet ”Danskerlisten” vælger du ”Afmeld” for at slette alle dine registrerede rejser. Bemærk, at alle de rejser, som du har tilmeldt så vil blive slettet. Hvis du ønsker at bevare en eller flere af dem, skal du tilmelde dem igen.

Hvordan retter jeg i mine tilmeldinger?
Du kan ikke for øjeblikket gå ind og rette i de rejser, du tilmelder. Du vil derfor skulle slette den og foretage en ny tilmelding. Vi arbejder på, at du fremover kan ændre i dine tilmeldinger.

Er min tilmelding blevet registreret?
Ja. Når du vælger ”tilmeld” i app’en er du blevet oprettet i Danskerlisten i vores system. Du vil snarest kunne få en bekræftelse på de rejser, som du tilmelder.

Kan jeg få overblik over alle mine registrerede rejser?
I øjeblikket kan du ikke se en samlet oversigt over alle de rejser, som du har tilmeldt. Vi arbejder på en løsning, som vil give dig mulighed for det.

Hvorfor er det ikke muligt at registrere en slutdato, når jeg er fastboende?
Når du tilmelder dig som fastboende, vil slutdatoen stå med rødt og være den samme som startdatoen. Du bliver således automatisk tilmeldt for de næste 12 måneder.

Hvorfor viser UM Rejseklar en blank side under Danskerlisten?
Du bør tjekke om du har den seneste version af app'en (version 2.0). Det kan du se i app’en under fanebladet ”Om UM Rejseklar” nederst i teksten. Hvis du har en tidligere version skal du enten opdatere eller slette din tidligere version og geninstallere.

Hvorfor er e-mailen fra Udenrigsministeriet ikke sendt fra ministeriets e-mail adresse?
Personer, der tidligere har registreret sig på Danskerlisten, har modtaget en e-mail om den nye og lettere måde at tilmelde sig listen. Denne mail er sendt fra adressen noreply@udenrigsministeriet.anp.se eller fra noreply@udenrigsministeriet.anp.dk. Adressen tilhører en virksomhed som Udenrigsministeriet samarbejder med og som har en teknisk løsning, der gør det muligt for os at skrive ud til et meget stort antal personer samtidig. Der er ingen grund til at være bekymret for ægtheden.

Kontakt
Har du andre spørgsmål om tilmelding på Danskerlisten, er du velkommen til at skrive til bbb@um.dk.