Spring til indhold

Danskerlisten - Ofte stillede spørgsmål

Hvordan tilmelder jeg mig Danskerlisten, hvis jeg ikke har en smartphone?
Det er på nuværende tidspunkt kun muligt at registrere sig via app’en ”UM Rejseklar” og ikke via web/pc på Udenrigsministeriets hjemmeside. Vi arbejder på at skabe mulighed for, at du snarest vil kunne registrere dig på denne måde. 

Hvis du skal rejse til udlandet inden for meget kort tid, og hverken du eller dine medrejsende har en smartphone , kan du sende en e-mail til bbb@um.dk. Angiv dit navn, mobilnummer, e-mail, rejseland, ankomst- og afrejsedato og evt. navne på dem, du skal rejse sammen med. Så kan vi tilmelde dig i vores system.

Hvorfor virker app’en ikke til windows-baserede mobiltelefoner?
Vores app ”UM Rejseklar” er desværre ikke tilgængelig for Windows-baserede mobiltelefoner.
Hvis du har en windows-baseret mobiltelefon, kan du sende en e-mail til bbb@um.dk. Her skal du angive dit navn, mobilnummer, e-mail, rejseland, ankomst- og afrejsedato og evt. navne på dem, du skal rejse sammen med. Så tilmelder vi dig i vores system.

Kan jeg tilmelde en anden end mig selv på Danskerlisten?
Ja. Du kan i stedet for dine egne oplysninger indtaste en anden persons oplysninger: Navn, mobilnummer, e-mail, rejseland og ankomst- og afrejsedato. Så vil den person du tilmelder, kunne modtage informationer direkte fra os. Hvis personen gerne vil modtage push-beskeder på sin mobiltelefon, skal tilmeldingen dog ske fra personens egen mobiltelefon.

Kan jeg tilføje andre til min egen tilmelding på Danskerlisten?
Ja. I feltet ”Navne på medrejsende” kan du oplyse navnene på dem, du rejser sammen med. Hvis de gerne selv vil kunne modtage push-beskeder på deres mobiltelefon, skal de dog selv tilmelde sig (se også svaret på spørgsmålet ”Kan jeg tilmelde en anden end mig selv på Danskerlisten?”)

Kan jeg slette mine tilmeldte rejser?
Ja. I menupunktet ”Danskerlisten” vælger du ”Afmeld” for at slette alle dine registrerede rejser. Bemærk, at alle de rejser, som du har tilmeldt, så vil blive slettet. Hvis du ønsker at bevare en eller flere af dem, skal du tilmelde dem igen.

Hvordan retter jeg i mine tilmeldinger?
Du kan ikke for øjeblikket gå ind og rette i de rejser, du tilmelder. Du vil derfor skulle slette rejsen og foretage en ny tilmelding. Bemærk, at alle de rejser du har tilmeldt samtidig vil blive slettet. Vi arbejder på, at du fremover kan slette en enkelt tilmelding uden, at det påvirker dine andre tilmeldinger.

Er min tilmelding blevet registreret?
Ja. Når du trykker ”tilmeld” i app’en, er du blevet oprettet i Danskerlisten i vores system. Du får med det samme en bekræftelse på de rejser, som du tilmelder i app’en. Det vil du også snarest få via e-mail.

Hvorfor kan jeg ikke se en liste over alle mine registrerede rejser?
Kun tilmeldinger, der er foretaget efter den 1. marts 2018, vil kunne ses på en liste i app'en. Du vil også snarest kunne få listen tilsendt via e-mail.

Hvorfor er det ikke muligt at registrere en slutdato, når jeg er fastboende?
Når du tilmelder dig som fastboende, vil slutdatoen stå med rødt og være den samme som startdatoen. Du bliver automatisk tilmeldt for de næste 12 måneder. Du vil modtage en påmindelsesmail om at forny din tilmelding forud for udløb. Det vil ske en gang årligt for at sikre, at vores oplysninger for fastboende er opdaterede.

Er jeg lige så godt beskyttet i en krisesituation som før, hvor jeg skulle give mange flere personlige oplysninger, når jeg registrerede mig på Danskerlisten?
Ja. Med din tilmelding på den nye Danskerliste får vi de nødvendige oplysninger for at vide, om du er i et land, der er ramt af en alvorlig krise. Hvis du er det, kan vi kan nemt komme i kontakt med dig både via telefon, push-meddelelser, sms og e-mail.

Tilmeldingen er blevet meget nemmere og hurtigere for dig. Hvis du ønsker at give yderligere personlige oplysninger, kan du eventuelt skrive dem i kommentarfeltet med overskriften ”Navne på medrejsende”.

Giver min tilmelding på Danskerlisten ret til at blive evakueret i en krisesituation?
Nej. Det er yderst sjældent, at der er behov for at iværksætte evakuering. En række forskellige faktorer, indgår i vurderingen på det givne tidspunkt. Spørg eventuelt dit rejseforsikringsselskab hvad der gælder i tilfælde af, at hjemrejse bliver nødvendig før tid.  

Hvorfor kan jeg ikke komme ind på Danskerlisten, når jeg har installeret app’en korrekt?
I enkelte lande kan lokale forhold gøre, at firewalls blokerer adgangen til Danskerlisten. Problemet kan evt. løses, hvis du kan få forbindelse via VPN. Hvis du ikke kan få adgang, kan du sende en e-mail til bbb@um.dk. Angiv dit navn, mobilnummer, e-mail, rejseland, ankomst- og afrejsedato og evt. navne på dem, du rejser sammen med. Så kan vi tilmelde dig i vores system.

Hvorfor viser UM Rejseklar en blank side under Danskerlisten?
Du bør tjekke om du har den seneste version af app'en. Det kan du se i app’en under fanebladet ”Om UM Rejseklar”, nederst i teksten. Hvis du har en tidligere version, skal du enten opdatere den eller slette din tidligere version og geninstallere den. Se også svaret ovenfor.

Hvorfor er e-mailen fra Udenrigsministeriet ikke sendt fra ministeriets e-mail adresse?
Personer, der tidligere har registreret sig på Danskerlisten, har modtaget en e-mail om den nye og lettere måde at tilmelde sig listen. Denne mail er sendt fra adressen: noreply@udenrigsministeriet.anp.se eller fra noreply@udenrigsministeriet.anp.dk. Adressen tilhører en virksomhed, som Udenrigsministeriet samarbejder med, og som har en teknisk løsning, der gør det muligt for os at skrive ud til et meget stort antal personer samtidig. Der er ingen grund til at være bekymret for ægtheden.

Kontakt
Har du andre spørgsmål om tilmelding på Danskerlisten, er du velkommen til at skrive til bbb@um.dk.