Spring til indhold

Danskerlisten - Ofte stillede spørgsmål

Hvordan tilmelder jeg mig Danskerlisten, hvis jeg ikke har en smartphone?

Hvis du ikke har en smartphone med mulighed for at hente app’en Rejseklar, kan du tilmelde dig Danskerlisten ved at gå ind på www.danskerlisten.um.dk. App’en giver dig nem og hurtig adgang til rejsevejledninger og danske ambassader og konsulaters kontaktoplysninger. Hvis du tilmelder dig via app’en, vil du også kunne modtage push beskeder.

Hvad betyder de farvede bjælker på rejsevejledningerne for min rejse?

Farverne giver dig et overblik over vores vurdering af sikkerhedsniveauet. Det er ikke altid den samme vurdering for hele landet. Der kan således være forskellige vurderinger for forskellige områder i et land. Farverne hjælper dig med at holde styr på sikkerhedsniveauet på din rejse. Læs mere om, hvad de farvede bjælker betyder.

Hvad betyder det grå felt med teksten ”Vigtig information”, som findes i toppen af nogle af rejsevejledningerne?

I forbindelse med en ændret sikkerhedssituation, vil en besked blive vist i toppen af rejsevejledningen for det pågældende land. Det betyder ikke at vi har ændret den overordnede sikkerhedsvurdering af landet, men det betyder, at der er en midlertidig øget risiko i landet, som du skal være opmærksom på i forbindelse med din rejse.

Hvordan fungerer push-beskeder?

Push-beskeder er notifikationer, der kommer frem på din telefons låste skærm. Vi udsender push-beskeder, hvis vi har vigtig information til dig i forbindelse med din rejse. Hvis vi har sendt dig en push-besked i forbindelse med din rejse, vil samme besked også være synlig, når du åbner rejsevejledningen for det pågældende land enten via Rejseklar eller på din computer.

Hvorfor virker app’en ikke til windows-baserede mobiltelefoner?

Vores app, Rejseklar, er desværre ikke tilgængelig for Windows-baserede mobiltelefoner. Hvis du har en windows-baseret mobiltelefon, kan du tilmelde dig danskerlisten på www.danskerlisten.um.dk.

Kan jeg tilmelde medrejsende på Danskerlisten?

Ja. Når du tilmelder dig, har du mulighed for at tilføje antal medrejsende. Så ved vi hvor mange I er afsted, og dine rejsefæller behøver ikke selv at tilmelde sig. Det er dog kun den der har tilmeldt sig der modtager information fra Udenrigsministeriet i en krisesituation.

Kan jeg slette mine tilmeldte rejser?

Ja. I menupunktet ”Danskerlisten” i app’en kan du se dine tilmeldte rejser (dog kun de tilmeldinger du har foretaget på den smartphone du bruger). Her kan du afmelde enkelte rejser, eller afmelde alle dine rejser på én gang.

Hvordan retter jeg i mine tilmeldinger?

Du kan ikke rette i de rejser, du allerede har tilmeldt. Du skal derfor slette rejsen og foretage en ny tilmelding.

Er min tilmelding blevet registreret?

Ja. Når du trykker ”tilmeld” i app’en eller på webtilmeldingen, er du blevet registreret på Danskerlisten. Du modtager kort efter en bekræftelsesmail, hvori du kan se dine rejseoplysninger.

Hvorfor er det ikke muligt at registrere en slutdato, når jeg er fastboende?

Når du tilmelder dig som fastboende, vil slutdatoen automatisk bliver sat 12 måneder frem. Du vil modtage en påmindelsesmail om at forny din tilmelding forud for udløb. Det vil ske en gang årligt for at sikre, at vores oplysninger for fastboende er opdaterede.

Hvor længe gælder min tilmelding?

Du står på Danskerlisten i den periode, som du indtaster i forbindelse med din tilmelding. Derudover vil du modtage beskeder fra os syv dage før startdatoen samt 2 uger efter slutdatoen for din rejse – selvfølgelig kun beskeder, der er relevante for den destination, du har tilmeldt dig. Så er du sikker på, at du modtager relevante beskeder vedr. det land, som du skal besøge, selv hvis dine rejseplaner skulle ændre sig en smule. Hvis du sletter din rejse, vil du ikke længere modtage beskeder.

Er jeg lige så godt beskyttet i en krisesituation som før, hvor jeg skulle give mange flere personlige oplysninger, når jeg registrerede mig på Danskerlisten?

Ja. Med din tilmelding på den nye Danskerliste får vi de nødvendige oplysninger for at vide, om du er i et land, der er ramt af en alvorlig krise. Hvis du er det, kan vi kan nemt komme i kontakt med dig både via push-meddelelser, sms og e-mail.

Giver min tilmelding på Danskerlisten ret til at blive evakueret i en krisesituation?

Nej. Det er yderst sjældent, at der er behov for at iværksætte evakuering. En række forskellige faktorer, indgår i vurderingen på det givne tidspunkt. Spørg eventuelt dit rejseforsikringsselskab hvad der gælder i tilfælde af, at hjemrejse bliver nødvendig før tid.  

Hvorfor kan jeg ikke tilmelde mig Danskerlisten, selvom jeg har installeret app’en?

I enkelte lande kan lokale forhold gøre, at firewalls blokerer adgangen til Danskerlisten. Problemet kan evt. løses, hvis du kan få forbindelse via en VPN forbindelse. Du skal dog være opmærksom på, at ikke alle lande tillader brug af VPN.

Kontakt

Har du andre spørgsmål om tilmelding på Danskerlisten, er du velkommen til at skrive til bbb@um.dk.