Gå til indhold

Tingenes verden

Udenrigsministeriet vil engagere flere danskere i verdens bæredygtige udvikling med det nye medie Tingenes verden.

Neglelak, fodbold, sneakers eller andre hverdagsting skal forbinde danske unge med unge i udviklingslandene – og dermed åbne for de store historier om verdens udvikling. Det er ’Tingenes Verdens’ mission.

Hvordan kan man sikre et større engagement i udviklingssamarbejdet fra en bredere del af befolkningen? – Det er spørgsmålet, som blev stillet i 2020, da udenrigsministeriet satte gang i en gennemtænkning af støtteordninger og kommunikation om udviklingssamarbejdet. Journalistbureauet TANK i samarbejde med PlanBørnefonden vandt i 2021 Udenrigsministeriets idekonkurrence om at skabe et nyt globalt medie. Vindermediet hedder ’Tingenes Verden’ og vil gerne nå ud til de 13-29-årige, som ikke normalt interesserer sig for globale forhold. En målgruppe, som mediet vil nå ved at tage udgangspunkt i genstande, der fylder i målgruppens hverdag. Fx neglelak og fodbolde.

Historierne i ’Tingenes verden’ tager udgangspunkt i konkrete ting, som alle kender. Genkendeligheden giver mulighed for, at der kan bygges bro til andre fortællinger. Om globale magtstrukturer. Om ulighed. Om klimaproblemer. Eller om den rolle, Danmark spiller.

Og så skal mange af historierne også fortælles af unge selv. Det sker bl.a. gennem et korps af unge mobiljournalister i over 40 lande, som PlanBørnefonden har uddannet.

Derudover vil historierne også udkomme via andre samarbejder og partnerskaber på tværs af sektoren. Følg Tingenes verden her:  

Tingenes Verden

Tingenes Verden på Instagram

Tilmeld nyhedsbrev

Baggrund om Udenrigsministeriets idekonkurrence

Tingenes Verden er resultatet af en idekonkurrence, som Udenrigsministeriet udskrev i foråret 2021, og hvor ansøgningen fra Journalistbureauet TANK konsortiet fik den højeste score.

Det nye medie vil være finansieret via midlerne afsat til folkelig oplysning og engagement på Finansloven 2021. Det er del af ministeriets forpligtelse til at støtte udbredelsen af kendskab til og forståelse for udviklingslandes udfordringer og for betydningen af dansk deltagelse i det internationale udviklingssamarbejde.

Mediet får tildelt en toårig bevilling med et årligt budget på 2 mio. kr. og mulighed for en toårig forlængelse.