Gå til indhold

Etiopien: Yoghurt booster fattige bønders indtjening og sikrer bedre ernæring

Et markedsdrevet partnerskab om at udvikle en ernæringsrig yoghurt i Etiopien skaber lokal vækst og støtter børn og kvinder i kampen mod fejlernæring.

 

Selvom Etiopien har mere end 12 millioner malkekøer, får kun få indbyggere i Afrikas næst mest folkerige land næring fra mælk. Det er et stort problem, for næsten 40 procent af alle etiopiske børn lider af kronisk fejlernæring.

Derfor samarbejder danske organisationer, virksomheder og etiopiske mejerier og mælkebønder om at udvikle en næringsrig yoghurt, som også fattige etiopiere har råd til at købe. Det innovative partnerskab er med til at udvikle Etiopiens mejerisektor og sikre en bæredygtig forretningsmodel for de etiopiske mejerier, der producerer yoghurten. Samtidig arbejder partnerne sammen med etiopiske mælkebønder, så deres køer kan producere mere mælk, der kan sælges til mejerierne. På den måde tjener de lokale mælkebønder flere penge.

Partnerskabet strækker sig over tre år og er støttet af Udenrigsministeriet/Danida. Det er et samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp, Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), Arla Food Ingredients, Dansk Industri samt to etiopiske mejerier ejet af kvindelige entreprenører. Mejerierne skal producere den næringsrige yoghurt, som efter planen rammer landets butikker i 2019.


Vidensdeling sikrer et bæredygtigt produkt
“Yoghurten kan forbedre ernæringen i Etiopien, fordi den er rig på vitaminer. Når vi forbedrer ernæringen for Etiopiens børn, så giver vi fremtidige generationer i landet en bedre fremtid,” siger mejeriets ejer Tseday Asrat under et besøg hos Arla Food Ingredients i Aarhus.

Hendes mejeri Loni Dairy og Arla Foods Ingredients har allerede nu sammen udviklet en prototype på yoghurten.

“Partnerskabet er en vej til at fordoble vores forretning, fordi kvalitet er så vigtig for vores mejeri. Partnerskab handler om at udveksle viden, og det handler om at samarbejde - også udover at lave forretning,” siger Tseday. 


Det største håb er mælkehvidt
“Jeg har ét stort håb, og det er mælk. Vi har ikke andre indtægtskilder,” siger 26-årige Shibire Mamo fra landsbyen Warereso Malima i det centrale Etiopien.

Hun er én af de 400 bønder, som skal levere mælk til den nye næringsrige yoghurt, produceret af Loni Dairy og et andet etiopisk mejeri.

I dag har Shibire Mamo 6 malkekøer. Men hun og manden Habtamu Tagla på 30 år drømmer om at have i alt 20 malkekøer om fem år og nyde godt af en større efterspørgsel og højere pris på mælk til den nye yoghurt. 

Ægteparret får undervisning i bedre hygiejne- og malketeknik, så de kan producere mere mælk af en bedre kvalitet og på den måde forbedre deres indkomst.

“Når hygiejnen er bedre, og mælken er godkendt efter tekniske standarder, er det lettere for os at forhandle en højere pris for mælken. De penge kan vi bruge til at give vores to børn en bedre uddannelse end den, vi selv fik, og det vil være en enorm glæde for mig” siger Habtamu Tagla.   

Fakta om partnerskabsprojektet

Udenrigsministeriet/Danida, Folkekirkens Nødhjælp, Global Alliance for Improved Nutrition (GAIN), Arla Foods Ingredients, Dansk Industri, mejeriet Loni Dairy og andre lokale organisationer arbejder fra 2017 til 2020 sammen om at sikre lokal økonomisk vækst i Etiopiens mejerisektor og reducere underernæring i landet ved at udvikle en næringsrig yoghurt.

Fra 2020 skal produktionen af yoghurten varetages af lokale, etiopiske virksomheder og ske på rene markedsvilkår.

Resultater af samarbejdet:

  • I 2018 har 400 mælkebønder fra landsbyerne Wererso Malima og Chancho Buba fået træning i hygiejne og malketeknikker, så de kan producere mere og bedre mælk. 72 mælkebønder er blevet trænet i, hvordan de sikrer bedre ernæring. Målet er, at 100 mælkebønders salg er øget med 25 procent i 2020. 
  • I år 2020 er målet at sælge 10.000 næringsberigede yoghurter om dagen, og at 75 procent af disse spises af børn under syv år og af unge piger og kvinder.