
Evaluation of Media Cooperation under the 
Danish Arab Partnership Programme (2005-12) 

 

 
 

Annex G: Country profiles 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
 
 

 
 
 
May 2013 
 



2 

 

Annex G Country profiles 

Country profile – Egypt1 
 
Freedom of expression and access to media 
The authoritarian regimes in the MENA region 
have implemented “multiple layers”2 of media 
legislation, controlling the establishment, the 
access and the distribution of media. Penalty 
laws were used to criminalise critical journalism, 
invalidating the right of free expression as 
stated in their constitutions.  
 
The legal framework governing the media in 
Egypt "is very complex, with overlapping rules 
set out in different pieces of legislation" which 
"formally establish a strict regime of control 
over the media, which is very much under government control."3 
 
The IMS-coordinated National Coalition for Media Reform (NCMR) has drafted concrete suggestions 
for a new set of media legislation comprising a press law, a public service media and a private 
broadcasting law, which were outlined to Parliamentarians and two Ministers of the current 
Government. But the first round of drafting was lost with the approval of the new constitution in 
the referendum in December 2012 whose vague language, critics say, poses new problems to the 
media.4 Other primary aims are still pending, like the establishment of an independent media 
supervisory body in Egypt, the seven media-related laws restricting freedom of expression and 
access to the media in Egypt, and transparency in the licensing process. 
 
Media structures and diversity 
Nothing substantial has changed in the country’s information system that still by-and-large rests on 
two pillars: the highly influential state-run print media, including the leading daily; Al Ahram, the 
MENA news agency, and the pro-government broadcaster ERTU that towers above the rest of the 
media with its 40,000 employees. On the private media side, the Youm7, Al Masry Al Youm and Al 
Watan dailies have established themselves as the leading print media. While Youm 7 still tops the 
online charts, Al Ahram’s portal has been catching up fast to become the close runner-up. 
Publishing houses have a strong presence on social networks in relation to newsgathering and 
dissemination, tapping into youth layers of the market and driving traffic to their online business. Al 
Masry Al Youm has 1.2m followers on Twitter, trailed by Al Ahram with 850,000 (both have each 
above 30,000 Facebook likes), while Youm7 boasts 80,000 Facebook likes and has just under half a 
million followers on Twitter. Newcomer, Al Watan, has outnumbered its competitors on Facebook 
with 181,000 likes.  
 

Although the rate of Internet household penetration has increased, reaching about 36% of the 
population in June 2012 (29 million users)5, it is still comparatively low6 due to the high rate of 

                                                   
1 Table sources: http://thecommunicatorspsu.wordpress.com/category/access-to-media/; and UNESCO 
2 Naomi Sakr: The Impact of Media Laws on Arab Digital and Print Content. Background Paper for Nagla Rizk's study 
on The Institutional Context of Knowledge in the Arab Countries. 2008, page 6  
3 Toby Mendel: Assessment of Media Development in Egypt. Based on UNESCO's Media Development Indicators. 
Kairo (UNESCO), page4 
4 Evaluators’ interview of coalition members in Cairo. 
5 http://www.internetworldstats.com/stats1.htm 
6 Only Iraq  (7.1%), Syria (22.5%) and Yemen (14.9%) have lower internet penetration rates in the Middle East; source: 
http://www.internetworldstats.com/stats5.htm 

In brief - Egypt 
 
Inhabitants   82.5 million 
Literacy rate  66% 
Press outlets    566 
% of households with access to TV   96.5 
Radio (n.a. radio sets) 20.5 million  
Internet    36% 
Mobile phone subscriptions 82 million 
 

http://thecommunicatorspsu.wordpress.com/category/access-to-media/


3 

 

illiteracy in Egypt. However, the usage of broadband services has highly increased in Egypt, opening 
pathways for online services and participation to surge. With more than 82 million subscribers in 
2012, the mobile market penetration in Egypt has jumped to over 100%.7 

 

The online media in Egypt, and particularly bloggers, have become trailblazers for the country’s 
revolution. Since the 2011 January revolution, social media in the country has expanded at an 
unprecedented rate. The number of Facebook users in Egypt grew by 1.95 million between January 
and April 2011, meaning that more than 7% of the population now has a presence on the platform. 
In April 2011, Egypt’s users represented 24% of the total Facebook users in the Arab world.8 
 
ON TV (owned by Coptic billionaire, Naguib Sawiris) and the CBC channel remain shooting stars in 
the independent TV arena while radio, apart from less than a handful of local stations, is still 
dominated by ERTU. Several TV stations, like Mohamed Gohar’s TV 25, have not survived for long 
for lack of management and programme expertise. More than a dozen new television channels have 
applied for licences, and the political debate has expanded over the last twelve months9 with The 
Economist10 saying that the political jousting on American networks looks like child’s play compared 
with the rhetorical fireworks that now regularly erupt on screens in Egypt.  
 
Media reports have suggested that the Muslim Brotherhood has adopted Mubarak-style tactics to 
stifle dissent accusing the once-banned Islamic movement of using its new political muscle to dictate 
media policy and appointments. Critics blame the Muslim Brotherhood of using the group’s 
dominance in the Shura Council, the upper house of Parliament, to tighten its grip over the state 
press by forming a committee headed by a Brotherhood MP that has selected new chief editors for 
45 state-run publications.11 

Professional and ethical standards including supporting institutions  
Although the Higher Press Council, the Press Syndicate and ERTU have all devised professional 
standards for journalists, their objective of ensuring accurate, objective, fair and impartial news has 
never been met for all these institutions have operated under government control with no 
independent body monitoring performance and compliance.  
 
The 50-year old Egyptian press syndicate is the official body governing anyone working in print 
media. Since its inception is has been controlled by the Egyptian government.12 All Egyptian 
journalists are required to register with the press syndicate. Although Egypt has signed the Sana’a 
Declaration, which encourages the established of independent syndicates to enable an independent 
environment, the Government has not allowed it.    Broadcasters have never had a syndicate.  
 
Media education has traditionally been offered by the American University in Cairo (Kamal Adham 
Center) and Cairo University, with several private universities and colleges like the Al Akhbar 
Academy and Al Ahram Canadian University also offering academic journalism education and 
hands-on training. ERTU, the MENA news agency and the Press Syndicate maintain modern media 
schools equipped by donors.  
 
  

  

                                                   
7 http://www.telecompaper.com/news/egypt-passes-100-mobile-penetration--853147 
8 Dubai School of Government, 2011. ‘Arab Social Media Report’ vol. 1 no. 2’ 
9 http://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2012/01/20121227117613598.html#sc_maspero 
10 http://www.economist.com/blogs/pomegranate/2012/12/media-egypt 
11 http://www.ipsnews.net/2012/08/veil-falls-over-egyptian-media/ 
12 http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/ 

http://www.aljazeera.com/indepth/interactive/2012/01/20121227117613598.html#sc_maspero
http://www.ejc.net/media_landscape/article/egypt/


4 

 

Country Brief – Jordan13 
 

Freedom of expression and access to media 
 
The 2007 Access to Information Law provides for 
journalists to obtain official news, data and 
statistics in a limited way14. Other media legislation 
including the 1952 Constitution includes vague 
clauses and other restrictions that curb media 
freedom in practise and allow journalists to be 
tried under the country’s penal code.15 Print news 
outlets and online news sites must obtain licences 
to operate. Journalists must belong to the Jordan 
Press Association (JPA) to work legally. Reporters 
that are not JPA members can be fined and/or 
imprisoned. Editorial restrictions, whether official 
or unofficial, continue to prevent journalists from 
freely reporting or expressing viewpoints, and the 
Government retains an additional measure of 
control through its appointments of the editors at 
some news outlets. However, the Government 
tolerates a certain measure of criticism of officials 
and policies.16 Regulatory bodies and media 
institutions include the Press and Publications Department, the Audio-Visual Commission, the Tele-
communications Regulatory Commission, the Jordan Radio and Television Corporation, and the 
Higher Media Council. 
 
In February 2013, 10 deputies submitted a memorandum to amend the disputed Press and 
Publications Law (PPL), responding to public demands- chiefly from the online media.17 The 
politicians called on the Government to scrap various articles, including one that gives the Press and 
Publications Department (PPD) the authority to block news websites that do not obtain licences for 
their portals in accordance with the law adopted in 2012. The Government says there are 475 news 
websites in the Kingdom, more than 80 of  which were already registered.18 
 
Media structures and diversity 
According to Freedom House, the Jordanian Government promotes Internet usage: some 40% of 
the population had access to the web in 2011. Also Jordanian blogs continued to flourish some of 
which became focal points for the organisation of popular protests.19 The print market has seen the 
development of several independent newspapers like Al Ghad, which engages in investigative 
journalism. However, the Government retains a majority stake in Al-Rai, a major daily, and a 
minority stake in the runner-up, Al-Dustour.  
 
Thanks to the 2003 Audio Visual Law that ended the Government monopoly on broadcasting, the 
number of private FM and online radios has increased in recent years, including regional outlets 

                                                   
13 Table source: http://www.slideshare.net/muinkhoury/jordan-new-mediasurveyoffline20100606; 
http://www.uis.unesco.org/Communication/Documents/Media-statistics-pilot-survey-report.pdf 
14 As under 1 
15 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan 
16 ibid 
17 http://www.albawaba.com/business/jordan-press-law-470214 
18 As under 2 
19 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan 

In brief - Jordan 
 
Inhabitants   5.5 million 
Literacy rate  86% 
Press outlets     
Newspapers    

daily  8 
non-daily 37 

Radio 
private  16 
community 7 
public  7 

TV 
private  42 
public  2 

Internet penetration 40% (2010) 
Mobile phone ownership 86% (2010) 

 
 

http://www.albawaba.com/business/jordan-economy-467644
http://images.jordan.gov.jo/wps/wcm/connect/gov/egov/government+ministries+_+entities/department+of+press+and+publications/department+of+press+and+publications
http://images.jordan.gov.jo/wps/wcm/connect/gov/egov/government+ministries+_+entities/department+of+press+and+publications/department+of+press+and+publications


5 

 

(community radio) that cater to a specific demographic, such as women or students. In this Freedom 
House sees a signal of greater media diversity although not all applications to launch private radios 
were approved. Terrestrial television remained under state control.  
 
Professional and ethical standards including supporting institutions  
In January 2013, the Jordanian Press Association (JPA) had 921 members20 and its Code of Ethics 
has been codified into law, as part of the 2007 amendments to the PPL.21 These professional 
standards bar journalists from accepting any funds, financial or symbolic donations, or any help of 
any shape or kind.22 The Code stipulates inter alia that a journalist must not pay sources or court 
witnesses.  

Journalism training is available at the Petra Media Training Center, which is part of the official news 
agency's Department of Training and the Jordan Media Institute’s (JMI). JMI provides two pillars of 
services: a one year practical MA in Journalism and journalism training programmes, in Arabic. The 
school offers a Master’s Programme in cooperation with the University of Jordan and in accordance 
with the academic agreement between the two institutions.23 The Middle East and Yarmouk 
universities also offer journalism education. 
 
Key changes during MCP phases 
Following the Arab Spring, the Jordanian authorities in 2012 tightened the Internet screws for news 
media. In September, King Abdullah endorsed an amended media law (PPL), which requires 
"electronic publications" in Jordan to get a licence from the government. The Human Rights Watch 
NGO accused the government of  using such legislation to "go after opponents and critics", 
according to the BBC.24 
 
In addition to editorial restrictions, in March 2008, the Ministry of the Interior issued instructions 
for monitoring Internet cafes, requiring owners to install cameras and record users’ personal data 
including their names, telephone numbers, and time of use. Later, Amman municipality blocked 
access at its offices to 600 websites, among them all Jordanian news sites. The municipality stated 
that the aim was to prevent employees from misusing their time.25 
 
In 2007, Parliament passed the Right of Access to Information Law but its implementation is 
making only slow progress. According to the Amman-based Center for Defending Freedom of 
Journalists, implementation of the law suffers from arbitrary classification and distribution of 
information by the different ministries and state institutions. Journalists complain that while the 
outlets for news have increased, they are often blocked from obtaining information on government 
policies and officials.26 
 
 
  

                                                   
20 http://www.civilsociety-jo.net/en/index.php/professionals-org/professional-associations/282-the-jordan-press-
association 
21 http://www.global.asc.upenn.edu/fileLibrary/PDFs/revisedjordanprimer_eng.pdf 
22 JPA Law, Article 42; JPA Code of Ethics, Article 11 
23 www.jmi.edu.jo/en/ 
24 http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19634056 
25 http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan 
26 ibid 
 

http://www.ju.edu.jo/
http://www.global.asc.upenn.edu/fileLibrary/PDFs/revisedjordanprimer_eng.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-19634056
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2012/jordan
http://www.freedomhouse.org/report/freedom-press/2011/jordan


6 

 

Country profile – Lebanon27
 

 
Freedom of expression and access to media 
 
Although Lebanon is often referred to as 
arguably the freest Arab media country, 
journalistic content has been marred by civil 
strife, sectarian politics, an out-dated legislation 
and resulting self-censorship. Media expert, 
Magda Abu-Fadil, says Lebanese media laws 
“are archaic and desperately need updating, but 
ensuring they reflect realities today requires a 
gargantuan effort by various stakeholders.” 28 
Subsequently draft bills on print, broadcasting, 
online media and access to information have 
been mulled over by a Parliament committee 
since 2011, tabled by two Parliamentarians, one 
working with the Maharat Foundation29 and a 
second, with members of the parliamentarian 
National Audiovisual Media Council (NAMC). 
Journalists have been slow supporting the drafts since they believe vital provisions have been 
ignored.30  

 

The broadcasting bill is said to seek legalising satellite TV stations, strengthening the NAMC as a 
regulatory body and a diminishing role for the Minister for Information who controls broadcasting.31 
Sidelining a similar draft by the newspaper owners’ Press Federation, the committee has instead 
been studying the MP’s bill that seeks to reduce the number of 109 articles on the books to 75 
dealing with updating clauses on penalties and fines, licensing and media-related crimes like 
defamation. However, critics lament that the proposed legislation does not pay enough attention to 
substantial issues including freedoms, new definitions of journalism, or online media, the letter of 
which is dealt with in a general way as “electronic publishing”.32  According to Ms. Magda Abu 
Fadil, an Access to Information law draft has been promoted by the Maharat Foundation with the 
help of the Lebanese Transparency Association, the American Bar Association, and other 
organisations. The 2008 Electoral Law has further reduced the boundaries of criticism so that in 
addition to defamation and slander, press offences for the first time in legislation include 
“intimidation”, “treason” and “blasphemy.” These new offences may be used to restrict media 
freedoms instead of widening their scope.33 The current Press and Publications Court appointed in 
2009 began to sentence press offenses with imprisonment, whereas formerly punishment 
was restricted to fines.34 
 
 

                                                   
27 Table source: UNHCR AND OSF (see below) 
28 Middle East Media Educator: http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4 
29 “MAHARAT Foundation” (Arabic for 'Skills Foundation') is a team of Lebanese journalists united by a common 
purpose, which is to achieve a freer journalism and to defend and promote free expression in order to build a much 
more democratic society." Source: website of Maharat Foundation, http://maharatfoundation.org/?page_id=2 
30 Middle East Media Educator: http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4 
31 ibid 
32 ibid; Article 92 of a separate 185-clause draft law to regulate Lebanon’s IT sector stipulates that anyone providing 
online services must apply for a licence. 
33 see Nizar Saghieh/ Rana Saghieh /Nayla Geagea: Censorship in Lebanon: law and practice. A Collaborative Study.  
http://www.jadaliyya.com/pages/index/7671/censorship-in-lebanon_law-and-practice 
34 ibid 

In brief - Lebanon 
 
Inhabitants   4.2 million 
Literacy rate  >90% 
Press outlets     
Newspapers/magazines    

daily  up to 25 
non-daily >1,000 

% of households with access to 
Radio  75% (2005) 
TV  98% 
Computers 32% (2011) 

Internet penetration 52% (2011) 
Mobile phone ownership 68% (2010) 

 
 

http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4
http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4


7 

 

Media structures and diversity 
The Lebanese media has traditionally been characterized by sectarian division and a confessional 
Government system. A report of the Open Society Foundations (OSF)35 states that although 
digitisation has had little or no effect on changes in the media market or the impact of ownership on 
media performance and independence, thanks to digital media, Lebanon’s residents have access to a 
variety of news platforms, from 24-hour cable channels to Internet sites and text message services. 
Although Lebanon some 20 years ago was among the region’s first adopters of mobile 
communication services, current Internet access and mobile telephony are relatively stagnant. The 
OSF study believes the reason may partly be attributed to the high cost of mobile telephony, 
reporting Lebanon is among the region’s most expensive providers of mobile phone and Internet 
services. But the local blogosphere is vibrant and coverage of anti-government protests in Syria in 
2011 heightened tensions between the Lebanese government and some media outlets, particularly 
online publications and blogs.36  

Despite a 1953 decree limiting the number of licences for newspapers to 25 permanent political 
dailies, Lebanon has had one of the highest ratios of private newspapers per head in the MENA 
region. Circulation numbers cannot be verified in the absence of a recognized auditing mechanism 
that almost all Arab countries lack. Annahar (Christian) and Assafir (Muslim) have been among 
Lebanon’s top daily newspapers since their foundation in 1933 and 1974 respectively, according to 
Ipsos Stat.37 
 
Being the first country in the Middle East to authorise private ownership of radio and TV stations, 
Lebanon’s media map includes eight TV networks and 42 radio stations. Award-winning 
investigative journalist, Habib Battah, deplores that while Beirut was often lauded for having the 
freest and most vibrant television landscape in the region, the reality was that most Lebanese 
stations produce very little journalism.  According to Ipsos audience research for TV ranking in the 
country, Lebanon’s top performers are LBC at 38.4% average daily viewership, Al Jadeed/New TV 
at 35% and MTV at 28.7%, with Future News at 10.9%, trailing closely behind state broadcaster 
Tele Liban at 11.6% and Al Manar at 12%.38  
 
Professional and ethical standards including supporting institutions 
Magda Abu-Fadil, the Media Unlimited Director in Lebanon, says media in essence are accountable 
but that the country’s laws and codes of ethics are not or loosely implemented, or totally ignored, 
depending on the issue, the politics involved, and the persons influencing them.39  
 
Although the country offers journalism education at the American University of Beirut, State 
University of Lebanon, Institute for Professional Journalists (Lebanese American University), Notre 
Dame University-Lebanon, the University of Lebanon plus An-Nahar and LBC TV providing 
occasional training, content quality has suffered not least from political strife and violence in the 
country that also contribute to an increased level of self-censorship and security risks for journalists.  
 
The four media unions have not been able to change this and for many years have been bogged 
down in in-house fighting and inactivity. After more than 25 years of an admission stop, the 1942 
Journalists Union has recently admitted 233 new members, which is likely to bolster the role of the 
union and brings membership up to 1,100 again. Members get 50% discount on their telephone and 
mobile bills and they will also receive a 50% discount when they purchase tickets for Middle East 

                                                   
35 Open Society Foundations (OSF): Mapping Digital Media: Lebanon. OSF 2012, page 6 
http://www.opensocietyfoundations.org/reports/mapping-digital-media-lebanon 
36 http://www.unhcr.org/refworld/type,ANNUALREPORT,,,50e1612bc,0.html 
37 See Middle East Media Educator: http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4 
38 http://www.bold-mag.com/article.php?issueId=1&catId=1&articleId=213#.USB65o5c_dk 
39 http://www.huffingtonpost.com/magda-abufadil/lebanese-media-far-accountable_b_2607122.html 

http://ipj.lau.edu.lb/
http://www.ndu.edu.lb/
http://www.ndu.edu.lb/
http://www.ul.edu.lb/
http://www.annahar.com/
http://www.lbcgroup.tv/
http://ro.uow.edu.au/meme/vol1/iss1/4


8 

 

Airlines.40 A competing but less influential union is the Press Club in Beirut, and 2012 saw the birth 
of the audio-visual workers' union with members fighting over by-laws, rules and other political and 
sectarian issues.41 The fourth industry association is the publishers’ Press Federation that forms a 
committee with the syndicate to issue press cards.42  

                                                   
40 http://www.dailystar.com.lb/News/Local-News/2012/Dec-06/197413-lebanese-journalists-union-admits-233-new-
members.ashx 
41 See  Nizar Saghieh/ Rana Saghieh /Nayla Geagea: Censorship in Lebanon: law and practice. A Collaborative Study.  
http://www.jadaliyya.com/pages/index/7671/censorship-in-lebanon_law-and-practice 
42 http://www.journalismnetwork.eu/index.php/_en/country_profiles/lebanon/ 



9 

 

Country profile – Tunisia43
 

 
Freedom of expression and access to media 
 
A new vision of Tunisian media regulation has 
emerged as a core result of the country’s 
revolution two years ago, but it has yet to be 
implemented by the transitional administration. 
It centres on a set of three decrees that were 
prepared by the National Authority for the 
Reform of Information and Communication 
(INRIC), the body that was tasked with 
overseeing the reform of the media after the 
uprising and is now dissolved.44 Replacing the 
previous regime’s Press Code, Decree 115–2011 
sets out to ensure basic media rights, such as 
journalists’ access to information, the 
confidentiality of sources, and journalists’ 
protection against physical or economic threats, while Decree 41–2011 regulates access to 
information e.g. obliging governmental bodies to facilitate access by journalists and the public. A 
third Decree 116–2011, guarantees freedom in the broadcast sector and establishes an independent 

communications authority − the High Independent Authority for Audiovisual Communication 

(HAICA) − tasked with regulating the industry. In contrast to the dissolved INRIC, the HAICA is a 
statutory body with executive powers. In January 2013, the TAP news agency quoted committee 
member, Tarek Kahlaoui, as saying the body’s debates are close to a consensus on its composition.45  
 

The President will appoint the HAICA Chief who will preside over two members representing the 
judiciary (elected by the representative Union of Judges), two members appointed by the speaker of 
the Constituent Assembly, two members proposed by the Union of Journalists and one member 
appointed by representatives of the broadcast sector (from the technical field).  Anyone who has 
held political or governmental posts in the past two years is barred from membership. The new 
opposition has described the delay as a tactical manoeuvre to retain control over the broadcast 
industry.46  
 

The EBRD also takes note of the slow implementation: “The annual report of the Tunisian 
Journalists Syndicate details many ‘violations’ perpetrated on its members by security forces and by 
the Interior Ministry, and accuses groups related to political parties in the coalition of attacking 
journalists while covering demonstrations. There appears to be confusion on which media laws are 
being currently applied. Tunisia’s Penal Code continues to criminalise certain speech offences.”47  In 
contrast, Reporters Without Borders rated Tunisia 134, up from 164 in the previous ranking in its 
most recent Press Freedom Index (2011-12). The media watchdog praised “the end of the 
harassment of journalists by the Ben Ali regime, the emergence of real pluralism of opinion in the 
print media and, albeit possibly only for the time being, the end of massive and systematic Internet 
filtering.” 

                                                   
43 Table source: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-
factbook/geos/ts.htmlhttp://www.unhcr.org/refworld/country/TUN.htmlhttp://www.unhcr.org/refworld/type,ANN
UALREPORT,RSF,TUN,46e692cdc,0.htmlhttp://www.freedomhouse.org/country/tunisiahttp://www.tradingeconomi
cs.com/tunisia/households-with-television-percent-wb-data.html 
44 Tunisian Media in Transition, Fatima el-Issawi, July 2012, Carnegie Endowment 
45 http://tap.info.tn/en/index.php/politics2/4410-progress-of-consultation-on-cabinet-reshuffle-haica-composition-
tarek-kahlaoui 
46 ibid 
47 http://www.ebrd.com/downloads/country/technical_assessments/tunisia-assess.pdf 

In brief - Tunisia 
 
Inhabitants   11 million 
Literacy rate  74% (2010) 
Press outlets     
Newspapers    

daily  8 
>228 ‘post-revolution’ publications 
Radio   NA 
TV   NA 
Internet penetration 39% (2011) 
Mobile phone subscriptions 12.4 million 

 

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ts.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ts.html
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/ts.html
http://www.unhcr.org/refworld/type,ANNUALREPORT,RSF,TUN,46e692cdc,0.html
http://www.unhcr.org/refworld/type,ANNUALREPORT,RSF,TUN,46e692cdc,0.html
http://www.unhcr.org/refworld/type,ANNUALREPORT,RSF,TUN,46e692cdc,0.html
http://www.tradingeconomics.com/tunisia/households-with-television-percent-wb-data.html
http://www.tradingeconomics.com/tunisia/households-with-television-percent-wb-data.html


10 

 

 
Media structures and diversity 
Many in the region have looked to Tunisia as a model for the new chapter on Arab media reform–in 
particular Egypt which witnessed an unregulated growth of independent and private channels and 
newspapers while little was done to curb the continuing control of the state and private media 
owners.48 INRIC head, Kamel Labidi, described how Tunisia had abolished the Ministry of 
Information (although the functions of that institution did not entirely disappear) and that all bodies 
regulating media ceased to function, leading to a period of chaos and “media drift” in both the print 
and broadcast sector.49 He reported that 228 new Tunisian print publications sprang up after the 
uprising. Most of them, however, are not currently in operation, with many vanishing soon after 
being launched. The state-run press and the media owned by the former ruling party and the Ben Ali 
family were restructured while press outlets owned by the ruling party – al Hurriya and Le Renouveau 
– were shut down and their staff merged into the state-run media. Outlets that once belonged to the 
Ben Ali family were confiscated by the Prime Minister’s office. According to a Carnegie report, the 
public broadcasting scene now includes two television channels – Wataniya 1 and Wataniya 2 – and 
nine radio stations, of which four are national and five regional.50 The Carnegie report quotes Adel 
Thabti, editor in chief of Al-Mouatinoun magazine (published by the ruling coalition Ettakatol party), 
as saying state-run television channels are controlled by “hidden lobbies” without elaborating.  

 

An EBRD July 2012 Tunisia assessment reports that “active and dynamic Internet and digital 
communications have offered many young Tunisians new ways of voicing their views and new 
routes for political participation. New digital media has also played a conspicuous role in triggering 
the Tunisian revolution.” 

 
Professional and ethical standards including supporting institutions  
According to the Carnegie report progress toward impartial reporting can pave the way for 
reconciliation between journalists and their audiences. The fragile working conditions of the local 
media community, however, represent a major obstacle to professionalism. A “rehabilitation” 
process, as described by some of the mainstream Tunisian journalists interviewed, has recently 
begun to help Tunisian society move on from what audiences once called the “reporters of the 
clan.”51 But journalists are asking how they can provide quality content and voice concern about 
increased restrictions and censorship that are highlighting the Government’s refusal to adopt the 
new press law that would protect press freedoms.52  
 
The National Union of Tunisian Journalists (SNJT) is also fighting to win the right to represent 
journalists in negotiations with owners in the media industry. Its effort is led by the General Labor 
Union, which represents workers in all industries. The amelioration of these poor working 
conditions will require journalists’ solidarity and for them to form a lobbying body under a unified 
banner. 
 

INRIC’s Mr. Labidi (who since has left INRIC in protest) has provided samples of content quality in the 

post-revolutionary Tunisian media saying rumors and defamation were commonplace. Labidi noted that 

the chaos reached its peak when a television station interviewed a citizen who called for the prosecution 

of Rachid Ghannouchi, the founder of the Islamist Ennahda Movement, who had just returned from 22 

years of exile in London.53  

 

                                                   
48 http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20120906094413_Allam_RashaLabidi.pdf 
49 ibid 
50 Tunisian Media in Transition, Fatima el-Issawi, July 2012, Carnegie Endowment 
51 ibid 
52 http://www.tunisia-live.net/2013/01/29/government-failing-to-protect-press-journalists-charge/ 

53 http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20120906094413_Allam_RashaLabidi.pdf 

http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20120906094413_Allam_RashaLabidi.pdf
http://www.arabmediasociety.com/articles/downloads/20120906094413_Allam_RashaLabidi.pdf


11 

 

To enhance quality reporting, Western media schools and NGOs were racing to offer Tunisia help in 

media training, including American institutions like IREX, Internews, E-Mediat, Search for Common 

Ground-Tunisia (SFCG) and Speak Out-Tunisia54 to name but a few, and various universities as well as 

European organisations including the BBC, Deutsche Welle and IMS.  

 

While Deutsche Welle55 jumped on the bandwagon to assist the 1967 Institute of Media and Information 

Sciences (IPSI) at Tunisia's Manouba University (with which US academic institutions had teamed up 

with long before the revolution), IMS in February 2013 announced a partnership with the African Centre 

for Training of Journalists and Communicators (CAPJC) in Tunis.56 According to IMS it has been 

exploring how to engage active media professionals in quality and comprehensive mid-career training. 

IMS has ascertained that the new leadership of the school is keen to carry out profound reform of the 

institution and to adapt to more demanding and higher professional standards. 

 
 
 
 

 

  

                                                   
54 http://www.emediat.org/where-we-work/tunisia/ 

http://www.kickstarter.com/projects/1924314583/speak-out-tunisia-a-citizen-journalism-training-pr/posts 
www.sfcg.org/programmes/tunisia/ 
55 http://www.dw.de/dw-akademie-trains-tunisian-journalists-prior-to-elections/a-16183310 
56 http://www.i-m-s.dk/tunisias-mid-career-journalists-to-receive-boost/ 
 



12 

 

Country Brief – Yemen57 
 

Freedom of expression and access to 
media  
 

Since 1994, some ten media laws have been 
drafted with the involvement of the 
Information Ministry, the Yemeni Journalists 
Syndicate (YJS), both houses of Parliament and 
NGOs58 but only the Access to Information 
law was adopted in 2012 and is awaiting 
serious implementation. According to the 
Yemen Post, now politicians, journalists and civil 
society have started a fresh attempt at 
formulating a new Press law and legislation 
regulating the audio-visual industry with a joint 
vision for enhancing media freedom. Key 
demands in the proposal include the abolition 
of imprisonment as punishment for journalists, 
cutting journalists’ salaries and replacing 
licensing of print publications with registration as an enterprise.  
 
While the draft law on the broadcast sector envisages an independent regulator with members from 
universities, public and private media, the Communication Ministry, the chambers of commerce, 
parliament and YJS, the disputed inclusion of websites are a stumbling bloc for more rapid progress 
in adopting the Press law. The parties to the negotiations are also contemplating the option of 
amalgamating all above laws into one comprehensive media law.  
 
Media structures and diversity 
A poverty rate of 45% and 61% illiteracy are serious obstacles to the development of the print 
market in Yemen. Subsequently the print sector with 70-80 outlets has largely remained static and is 
dominated by the government’s Al Thawra daily (with a claimed circulation of some 60,000 copies- 
the biggest paper in Yemen) and other official or partisan outlets. However, print has been 
augmented by some new independent weeklies and free "revolutionary" newspapers like the 
improvised, four-eight pages Shabab al-Thawrah (Youth of the Revolution) and Sawt al-Thawrah 
(Voice of the Revolution).  
 
The broadcast sector in contrast, while still dominated by the Government’s two broadcasting 
systems of the Yemeni General Corporation for Radio and Television (YGCRT), has witnessed key 
changes with a handful of private radios and ten private TV stations59 established that are not 

                                                   
57 Table source http://www.internetworldstats.com/me/ye.htm; 
http://www.uis.unesco.org/Communication/Documents/Media-statistics-pilot-survey-report.pdf 
; http://www.tradingeconomics.com/yemen/literacy-rate-adult-female-percent-of-females-ages-15-and-above-wb-
data.html (World Bank)  
58 http://www.yemenpost.net/Detail123456789.aspx?ID=3&SubID=6447&MainCat=5 (Jan22, 2013) 
59 Source: http://www.asharq-e.com/news.asp?section=5&id=30502: Yemen’s television network is made up of “Suhail 
TV” which is owned by businessman Hamid al-Ahmar who is a senior member of the Yemeni Joint Meeting Parties 
[JMP]; “Yemen Youth TV” which is administered by the Yemeni Youth Change Party and al-Islah party; “al-Saeeda TV” 
which is owned by a group of Yemeni businessmen; “al-Maseera TV” which has ties to Yemen’s Shiite Huthi 
movement; “al-Saha TV” which is affiliated to the Yemeni Youth Change Party and well-known figures in the JMP; 
“Yemen Today TV” which is owned by Brigadier General Ahmed Ali, son of former Yemeni President Ali Abdullah 
Saleh; “Azal TV” which is affiliated to senior member of the General People’s Congress party, Mohamed al-Shaif; “al-
Aqeeq TV” which is affiliated to people close to former president Saleh, “Aden Live TV” which is affiliated to former 

In brief - Yemen 
 
Inhabitants   25 million 
Literacy rate  61%  
Press outlets     
Newspapers/magazines    

Government 10 
Partisan 20 
Private  50 

% of households with access to 
Print   <10% 
Radio   90% 
TV   60-70% 
Internet penetration 14.9% (2012) 
Mobile phone subscriptions 12 million 

http://www.internetworldstats.com/me/ye.htm
http://www.tradingeconomics.com/yemen/literacy-rate-adult-female-percent-of-females-ages-15-and-above-wb-data.html
http://www.tradingeconomics.com/yemen/literacy-rate-adult-female-percent-of-females-ages-15-and-above-wb-data.html
http://www.yemenpost.net/Detail123456789.aspx?ID=3&SubID=6447&MainCat=5
http://www.asharq-e.com/news.asp?section=5&id=30502


13 

 

licenced in the absence of a new law providing for private broadcasting. One of the wildcat radios, 
Yemenna, is owned by the Yemen Times group that has been publishing the award-winning (IPI 2006 
Free Media Pioneer Award) weekly newspaper since 1990 and a twice-monthly supplement in Arabic 
since 2012. An IMS attempt at providing the station with modern equipment was thwarted by the 
government in Sana’a that caused the return of the shipment arguing there was no legal basis for a 
private radio station. Satellite reception is unrestricted. 
 

Urban audiences are increasingly using the Internet as source of news, and Mr Hakim al-Masmari, 
publisher and editor of the Yemen Post, reports while circulation of his newspaper two years ago 
stood at around 12,000 a week, his website can now receive over 60,000 hits a day, representing a 
significant increase in readership.60 In fact, Internet usage jumped from 420,000 in 2010 to 3.7 
million in mid-2012.61 This is a significant media consumption change in the poorest country of the 
MENA region, partly triggered by dozens of news websites including Ma'rib Press 
www.marebpress.net; Al-Sahwa (Awakening) www.alsahwa-yemen.net; Sahafah (Press) 
www.sahafah.net; and Al-Taghyir (Change) www.al-tagheer.com. 
 
Professional and ethical standards including supporting institutions  
With the arrival of new sources in the form of print, broadcast and online media, the quality of 
journalism remains a pressing issue. Journalists are being pressured from all sorts of political and 
business directions62 and sourcing, accuracy and diversity lack professionalism. Reporting on 
parliamentary debates is not yet live, yet is more balanced, because of the inclusion of coverage of 
the opposition. 
 
The YJS's role is largely limited to denouncing media and journalists’ rights violations by issuing 
statements. Professional standards that have been drawn up need urgent implementation. Main YJS 
objectives remain the improvement of professionalism and cleansing the fraternity from non-
journalist elements. A new YJS constitution is expected to be adopted by the 1,500 member strong 
general assembly in June 2013.  

 
Women Journalists Without Chains (www.womenpress.org) was set up by the Yemeni human rights 
activist and 2011 Nobel Peace Prize winner, Tawakul Karman, to defend women journalists while 
the Media Women Forum aims to promote balanced media coverage and provide media training. 
The IMS-supported Mass Communication Training and Qualifying Institute (MCTQI) of the 
Government is the only Yemeni institution that provides regular professional journalism training. 
The universities of Sana’a and Aden offer courses in mass communication and media studies. The 
Taiz-based Human Rights Information and Training Centre (HRITC) NGO aims to enforce laws to 
protect journalists and raise awareness among journalists about their rights and responsibilities. The 
non-profit Studies and Economic Media Centre in Sana’a tries to support the creation of a more 
professional media in Yemen. 
  
The Arab Press Network describes the Yemen press, as "one of the region's most vibrant, socially 
critical and politically engaged".63 The New York-based Committee to Protect Journalists takes a 
similar view, saying: "Yemen's outspoken press is one of the country's most important centres of 
dissent and political debate and, over the last two years, it has become noticeably bolder in exposing 

                                                                                                                                                                    
vice president Ali Salim. al-Beidh and “al-Masier TV” which has ties to former president of South Yemen, Ali Nasir 
Muhammad, amongst others.  
60 See http://www.dc4mf.org/en/content/press-freedom-shifting-yemeni-media-landscape-0   
61 See http://www.internetworldstats.com/me/ye.htm 
62 See http://www.dc4mf.org/en/content/press-freedom-shifting-yemeni-media-landscape-0 
63http://reliefweb.int/sites/reliefweb.int/files/resources/Yemen%20media%20and%20telecoms%20landscape%20guid
e%20%20120212.pdf, page 62 

http://www.alsahwa-yemen.net/
http://www.sahafah.net/
http://www.al-tagheer.com/
http://www.womenpress.org/
http://www.dc4mf.org/en/content/press-freedom-shifting-yemeni-media-landscape-0
http://www.internetworldstats.com/me/ye.htm
http://www.dc4mf.org/en/content/press-freedom-shifting-yemeni-media-landscape-0


14 

 

high-level corruption and tackling sensitive political issues."64 After former president Ali Saleh 
agreed to step down in November 2011, the country’s media has been in “the golden reign” of 
freedom, and non-censorship, but at the same time, professionalism is very weak," says political 
analyst Najeeb Ghallab, author of three books on the Yemen crisis and often quoted by The New 
York Times.65  
 
 
 
 

 

                                                   
64ibid, pages 64-65. 
65 In interview with evaluators, Sana’a, January 2013. 


