Gå til indhold

Tab og tyveri

Det kan være både dyrt og besværligt, hvis du mister dit pas, kreditkort, kørekort, mobiltelefon, iPad eller andre værdigenstande på rejsen. Hvad gør du, og hvordan sikrer du dig bedst muligt mod identitetstyveri?

Værd at vide

  • Pas godt på dit pas, kreditkort og kørekort og på dine mobile enheder på rejsen. Det er altid en god idé at medbringe en kopi af pas, kreditkort og kørekort, hvis uheldet er ude
  • Det er vigtigt, at du hurtigt anmelder tabet eller tyveriet til det lokale politi og får en politirapport eller kvittering for anmeldelsen. Den skal du fx bruge, hvis du vil søge om dækning fra din forsikring. I visse lande skal anmeldelsen også bruges i forbindelse med din udrejse fra det pågældende land. 

  • Gebyrer og andre udgifter, du har i forbindelse med en nødsituation i udlandet, skal du eller din forsikring betale. Tjek, hvad din forsikring dækker, inden du rejser.

  • Hvis du har været offer for en lovovertrædelse i udlandet og har brug for akut krisehjælp, læs mere her.

Har du mistet dit pas? 

  • Anmeld tabet eller tyveriet til det lokale politi og få en politirapport eller kvittering for anmeldelsen. Den kan du fremvise, når du søger om at få udstedt et nødpas. I visse lande skal anmeldelsen også bruges i forbindelse med din udrejse fra det pågældende land. Tjek med relevante, lokale myndigheder inden du udrejser. Hvis du skal rejse via andre lande til Danmark, så tjek på forhånd, om du kan indrejse via disse landet på et dansk nødpas (provisorisk pas).
  • Kontakt nærmeste danske ambassade eller konsulat og aftal tid til at få udstedt  et nødpas. Få også hjælp vedr. den dokumentation, du skal medbringe. Find os i verden (um.dk).
  • Hvis der ikke er dansk ambassade eller konsulat i dit rejseland, så kontakt et andet EU-lands ambassade for at få udstedt et EU-nødpas. Det gælder kun til hjemrejse til Danmark. Vær opmærksom på sagsbehandlingstid.
  • Du skal møde personligt op og medbringe:
    • Gebyr: Det koster et gebyr at få udstedt et nødpas. Gebyr for EU-nødpas opkræves efter det pågældende EU-lands regler. Tjek om din forsikring evt. dækker dine udgifter.
    • Valgfrit - Politirapport eller kopi af anmeldelsen af tabet


Har du mistet kreditkort eller penge? 

  • Kontakt straks din bank, evt. via netbank, og spær dit kreditkort. Du kan også ringe til Nets 24/7 på tlf.: +45 4489 2929 (Dankort, Visa/Dankort, Visa Electron) eller tlf.: +45 4489 2750 (MasterCard/Visa).
  • Anmeld tabet til det lokale politi og få en politirapport eller kvittering for anmeldelsen. 
  • Ved behov for at få overført penge til din bankkonto, når du er i besiddelse af dit hævekort, kontakt din bank. Familie, venner mv. kan også benytte et pengeoverførselsbureau, hvis du er i besiddelse af dit pas. 
  • Hvis dette ikke er muligt, kontakt nærmeste danske ambassade eller konsulat, som kan hjælpe med at få penge frem til dig. Det forudsætter, at du er indforstået med at rejse til Danmark, og at den danske repræsentation indkøber din hjemrejsebillet mod gebyrbetaling. Det kræver samtidig, at nogen du kender, kan lægge ud for dig, og at overførslen er bekræftet. Det koster et gebyr. Find os i verden (um.dk)
  • Se Udenrigsministeriets gebyrregler

Har du mistet dit kørekort? 

Har du mistet din mobiltelefon eller iPad?

Hvis du har mistet din mobiltelefon (smartphone) eller iPad, så beskyt hurtigst muligt dine oplysninger for at undgå identitetstyveri: 

  • Brug din online lokaliseringsfunktion for evt. at finde den.
  • Hvis det ikke er muligt fx pga. tyveri, så anvend fjernsletningsfunktionen.
  • Læs mere om, hvordan du fjernlåser, lokaliserer eller sletter din enhed her:
    iPhone, iPad eller lignende (Apple).
    Android-enhed (Google).
  • Kontakt dit teleselskab og få spærret dit SIM-kort. Benyt evt. dit teleselskabs selvbetjeningsløsning.
  • Anmeld tabet til det lokale politi og få en politirapport eller kvittering for anmeldelsen.