Gå til indhold

OpEn - udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje

Udenrigsministeriets Oplysnings- og Engagementspulje – OpEn – støtter projekter, der oplyser og engagerer danskerne i global udvikling. 

OpEn er en ny pulje, der skal støtte indsatser, der oplyser og engagerer brede danske målgrupper i globale spørgsmål af relevans for udviklingssamarbejdet og verdensmålene.

Administreres af CISU og Roskilde Festival

Puljen administreres af et konsortium bestående af CISU – Civilsamfund i Udvikling – og Fonden Roskilde Festival i samarbejde med mediet The Why Foundation og den socialøkonomiske virksomhed DeltagerDanmark.

Den nye pulje bygger på erfaringerne fra den tidligere Oplysningspulje i Udenrigsministeriet og Engagementspuljen hos CISU.

Som navnet signalerer, skal den nye pulje åbne verden op for mennesker i Danmark. Særligt dem, der ikke i forvejen ved meget om globale udfordringer og internationalt samarbejde. Puljen skal give plads til at tænke anderledes og udvikle nye måder at informere og engagere danskerne i verdens udvikling.

Hvem kan søge og til hvad?

Potentielle ansøgere til puljen kan være civilsamfundsorganisationer, medier, private og socialøkonomiske virksomheder, fonde, selvejende- og offentlige institutioner og kulturinstitutioner. På større projekter opfordres ansøgerne til at gå sammen i partnerskaber.

Derudover kan enkeltpersoner med formidlingskompetencer søge den særlige støtteform formidlingslegater.

Puljen fordeler 20,8 millioner om året fra 2022-2025.


Hvornår åbner puljen for ansøgninger?

Puljen er nu åben, og den første ansøgningsfrist bliver den 5. oktober 2022.

Potentielle ansøgere kan anmode CISU – Civilsamfund i Udvikling om vejledning eller rådgivning på ansøgning til puljen. For mere information om rådgivning kan man kontakte [email protected].

Yderligere information om puljen kan findes openpuljen.dk.

Oplysnings- og Engagementspuljen er en af to nye puljer, der er blevet til som del af en større gentænkning af Danidas oplysnings- og engagementsinstrumenter med det formål at skabe større gennemslagskraft i de dele af befolkningen, der ikke allerede er interesserede i området. Se også GLOBUS