Niger: Uddannelse i en kuffert
Lagerarbejderne står ved de lange transportbånd og pakker blyanter, viskelædere, linealer og sakse ned i sølvgrå metalkufferter på verdens største humanitære varelager i Københavns Nordhavn.
Hver ”school-in-a-box” rummer undervisningsmateriale til én lærer og 40 elever mellem 6 og 16 år og vil snart blive åbnet på en skole i Niger, der er et af verdens fattigste lande.
Ud over skolekufferterne sikrer de 400 medarbejdere på UNICEFs Verdenslager hver dag pakning og fragt af alt fra vacciner og myggenet til drikkepumper i 47 forskellige standard kits til nogle af verdens brændpunkter. I en nødhjælpssituation har det humanitære lager en responstid på 72 timer, mens hver af de to snorlige transportbånd kan pakke 1000 school-in-a-box sæt per dag.
Dansk støtte til højteknologisk nødhjælpslager
UNICEF er én af elleve FN-organisationer, som Danmark huser. Udenrigsministeriet støtter årligt FN byen beliggende i Nordhavn med 175 millioner kroner, der blandt andet dækker husleje og driftsudgifter for det humanitære lager.
Det 20.000 m2 store Verdenslager er semiautomatisk. Højlageret, der er på størrelse med tre fodboldbaner, kan rumme op til 37.000 paller og betjenes af otte robotkraner. Sammen med sine tre forsyningscentre i Dubai, Panama og Shanghai har lageret nok forsyninger til at dække de grundlæggende behov for 250.000 mennesker i tre måneder.
Ustabilitet og sult hæmmer skolegang
Efter udskibningen fra Verdenslageret på store containere med stop i Hamborg, Tanger og byen Cotonou i Benin, fragtes de sølvgrå kufferter på en lastbil til Nigers hovedstad Niamey og derfra på toppen af en firehjulstrækker til Tillabéri-regionen. Her bliver undervisningsmaterialet pakket ud i en første klasse på skolen Douane, der har 315 elever.
Skolen ligger i det vestlige Niger på grænsen til Mali og Burkina Faso - en region der siden marts 2017 har været erklæret i undtagelsestilstand af Nigers regering som følge af krisen i Mali.
“Fordi Niger både er mærket af stor fattigdom, politisk uro og fødevareusikkerhed, har hverken staten eller forældrene midlerne til at købe det nødvendige undervisningsmateriale,” forklarer Tomoko Shibuya, der leder UNICEFs uddannelsesprogram i Niger.
Geografi er svært uden et verdenskort
For at sikre kvalitetsuddannelse er det vigtigt at læreren har de rette redskaber til sin undervisning, og at eleverne har materialet til at lære med.
“Det skolemateriale som vi har modtaget er essentielt for, at eleverne kan øve og dygtiggøre sig i praksis. Når man for eksempel skal undervise i geografi, og skolen ikke har et verdenskort, hvordan lærer man så et barn om, hvor det befinder sig i forhold til resten af verden? Den undervisning kan kun blive på et teoretisk og abstrakt plan,” siger Aichatou Moussa, der er skoleinspektør på Duane Skole.
Flere piger på skolebænken
Danmark og UNICEF samarbejder også om at styrke uddannelsessektoren i Niger. I 2017 gav Udenrigsministeriet 37,4 millioner kroner til UNICEFs arbejde i landet, så flere børn kommer i skole og får en bedre uddannelse. Indsatsen understøtter blandt andet FNs Verdensmål 4 om kvalitetsuddannelse til alle.
Arbejdet har især fokus på udsatte børn på landet og i områder ramt af katastrofer samt på piger, der er i særlig risiko for at gå glip af skolen – blandt andet fordi mange bliver giftet bort i en ung alder.