Gå til indhold

Mere end 1,5 milliarder børn er sendt hjem fra skole: Red Barnet advarer om uddannelseskrise i skrøbelige lande

Bragt i Politiken d. 28.04.2020

Af Rasmus Prehn, udviklingsminister, og Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet
Politiken, 28.

 

Fjernundervisning er afgørende for millioner af børn, så de kan sikre sig selv og kommende generationer en
bedre fremtid.

Danmark er det første land i Europa, som genåbner skolerne oven på covid-19-lukningen. Mange af os har selv
oplevet, hvor svært det er at undervise og formidle stoffet på en levende og fængende måde. Vi er nok ikke de
eneste, der har været presset undervejs. Stor respekt for vores dygtige lærere. Det er et stort og vigtigt arbejde,
de udfører. Det er blevet meget tydeligt for os de seneste uger. Og vi forstår de mange danske børn, der er glade
for at være tilbage på skolen, eller som længselsfuldt glæder sig, til det bliver deres tur.

De færreste børn ude i verden er lige så heldige. Ifølge Unesco har 191 lande stadig lukket deres skoler på
grund af covid-19. Det betyder, at 1,57 milliarder børn er sendt hjem. 9 ud af 10 af verdens børn gik i skole før
covid-19-krisen. Nu er det 9 ud af 10 børn, som ikke går i skole. For mange børn i verden er skolen ikke kun et
sted, hvor de lærer at læse. Det er også et sted, hvor de kan finde beskyttelse mod udfordringer i hjemmet og få
tryghed og stabilitet. Det er også et sted, hvor de får et måltid nærende mad, og for mange familier er
skolemaden afgørende for, at børnene ikke sulter.

En konsekvens af covid-19-krisen kan blive, at mange børn ikke gennemfører en uddannelse. Det vil på
sigt få store økonomiske konsekvenser – især på det afrikanske kontinent

Når børn i fattige og skrøbelige lande ikke kommer i skole, og når flere lande forventer måneders
skolenedlukning, ved vi, at mange aldrig vender tilbage. Skolelukninger indebærer en generelt øget risiko for, at
børn, og især piger, udsættes for vold eller seksuelt misbrug eller bliver gift og får børn alt for tidligt. Det er
med til at forhindre dem i at komme tilbage i skole. Det er meget uheldigt, for en pige, der har gået i skole, vil
kunne tjene dobbelt så meget som piger uden skolegang, ligesom hendes børn har langt bedre chancer for at
overleve deres første fem år.

Adgang til uddannelse har en enorm betydning for det enkelte barn nu og her – og for samfundet på sigt. Ved
formuleringen af FN’s verdensmål blev 7 millioner mennesker spurgt, hvad de så som det vigtigste i fremtiden.
Uddannelse stod øverst på listen. Uddannelse er vejen ud af fattigdom og forudsætningen for at skabe en bedre
fremtid for sig selv og den næste generation.

En konsekvens af covid-19-krisen kan blive, at mange børn ikke gennemfører en uddannelse. Det vil på sigt få
store økonomiske konsekvenser – især på det afrikanske kontinent. Ud over at sikre børnene den mad, de har
brug for, er det altafgørende, at vi skaber adgang til alternativ uddannelse, mens skolerne er lukket. Det er
vigtigt at have fokus på børn fra de mest udsatte og marginaliserede familier, som ikke har adgang til internet
eller computer. Hvis vi kan bygge bro i disse børns undervisningsforløb, kan vi markant reducere risikoen for,
de falder helt ud.

Det vil være med til at fastholde en vis stabilitet og forudsigelighed i børnenes liv og støtte op om deres trivsel.
Undervisning over radio er en effektiv og forholdsvis simpel måde at komme vidt og bredt ud på. Lande som
Kenya og Rwanda er allerede godt i gang. At sikre radioundervisning til de fattigste familier i landdistrikter
eller slumkvarterer kræver distribution af solcelleradioer og samarbejde med lokalradioer.

Red Barnet har ligesom andre organisationer udviklet undervisningsmateriale til radioprogrammer, som
informerer om covid-19-beskyttelse og hjælper forældre med at undervise deres børn og støtte dem socialt. Men
det kræver finansiering. Der skal tænkes kreativt, og det skal gå hurtigt.

Danmark bidrager til to internationale fonde, Global Partnership for Education (GPE) og Education Cannot
Wait (ECW), som støtter uddannelse i udviklings- og kriseramte lande. ECW har fokus på, at ingen børn lades i
stikken uden undervisning, og at alle programmer har integreret psykosocial støtte til udsatte børn. Fonden har
udsendt en appel om akut støtte til covid-19-kriserespons. Danmark støtter fonden med en kvart milliard frem
til 2022 og har valgt at gøre alle pengene tilgængelige nu frem for at fordele dem over de kommende år.
Derudover har Danmark sikret hurtig udbetaling af sit årlige kernebidrag til GPE på 300 millioner, som er
tilgængeligt for organisationen her og nu. GPE har i sin covid-19-respons særligt fokus på at styrke
uddannelsessystemers evne til at sikre læringskontinuitet og oplysning for eksempel via onlineskoleindsatser og
radio og at forberede skoler til genåbning.

De danske bidrag imødekommer et akut behov for at sikre vand og sanitetsfaciliteter, fjernundervisning,
psykosocial støtte og beskyttelse af børns, især pigers, rettigheder, så de kan fortsætte deres skolegang.
Uddannelse af børn i verdens fattigste lande er en nødvendig og bæredygtig investering. Fjernundervisning er
afgørende for millioner af børn, så de ikke lider psykosocial overlast, og så de vender tilbage i skole, så de kan
sikre sig selv og kommende generationer en bedre fremtid.