Gå til indhold

FN's befolkningsfond (UNFPA)

Forebyggelse, undersøgelse og rapportering af sager om forsøg på korruption inden for FN’s befolkningsfond (UNFPA).

UNFPA opererer i alle forhold med en nul-tolerancepolitik overfor svindel og korruption og arbejder på tværs af hele organisationen for at sikre overholdelse af denne politik. Som en samlet ramme for håndteringen af sager vedr. svindel og korruption har UNFPA i 2018 formuleret en svindelpolitik, som dækker hele organisationens virke. UNFPA's politik mod svindel og korruption er informeret af ”Fraud Management Framework” udviklet af FN’s Joint Inspection Unit (JIU), som er omfattet af otte søjler, der omhandler forebyggelse, afsløring og reaktion på svindel, korruption og andre forbudte praksis i FN-systemet.

Office of Audit and Investigation Services (OAIS) er et uafhængigt kontor i UNFPA og rapporterer til organisationens eksekutivdirektør. OAIS er ansvarlig for at støtte opnåelsen af UNFPA's mål ved at bidrage til forbedringen af organisationens drift, risikostyring og resultater gennem sin interne revision, undersøgelse og rådgivning. Kontoret hjælper UNFPA med at nå sine mål ved at anvende en systematisk, disciplineret tilgang til at evaluere og forbedre effektiviteten af ledelses-, risikostyrings- og kontrolprocesser samt vurdere virkningen af UNFPA's aktiviteter på de tiltænkte modtagere.

OAIS-undersøgelser udføres primært efter modtagelse af specifikke beskyldninger, omhandlende f.eks. bedrageri og korruption, manglende overholdelse af UNFPA’s regler, interessekonflikter eller chikane.

OAIS rapporterer årligt til UNFPA’s bestyrelse om interne revisions- og tilsynsaktiviteter. Rapporten opsummerer væsentlige observationer fra revisioner og undersøgelser, der er foretaget i det pågældende år.

Oversight Advisory Committee (OAC) er UNFPA's tilsynsorgan og skal hjælpe den administrerende direktør med at opfylde sit ansvar for ansvarlighed, risikostyring, intern kontrol, økonomisk forvaltning og rapportering samt tilsynsprocessen, herunder ekstern revision, intern revision, undersøgelses- og evalueringsfunktioner og etik.

UNFPA har etableret et system til håndtering af klager, herunder en hotline, der har til formål at få indsigt i sager om uregelmæssigheder og tillader alle i organisationen at anmelde svindel og korruption. UNFPA har ligeledes sikret mekanismer til beskyttelse af ”whistleblowers” mod forfølgelse og potentielle hævnaktioner.