Nu er en lidt overset – men stadig mere udbredt – del af udviklingsbistanden blevet evalueret
Traditionelt opdeles udviklingsbistand i multilateral og
bilateral bistand, men der findes en mellemting, der i udviklingsverdenen
betegnes som multi-bi bistand. Det defineres som, ”bilaterale bidrag til
multilaterale organisationer med henblik på at gennemføre en aftalt aktivitet”,
dvs. i modsætning til kernebidraget til multilaterale organisationer, der går
til at finansiere deres kernevirksomhed, som de selv planlægger den. I de
officielle opgørelser – også de danske –kategoriseres multi-bi bistanden som en
del af den bilaterale bistand. Derfor er den lidt overset.
Men det råder en ny evaluering af Danmarks multi-bi bistand
2013-2019 bod på. Den afdækker, hvordan Danmarks brug af multi-bi bistand er
mere end fordoblet i årene 2013 til 2019, fra 14% til 33% af Danmarks samlede
bistand.
God grunde til multi-bi bistand – men fordele og ulemper
går hånd i hånd
Evalueringen nøjes ikke med at kortlægge udviklingen. Den
ser også på de mange forskellige grunde til og potentielle fordele ved den
stærkt øgede brug af multi-bi bistanden. Multilaterale organisationer er ofte
effektive ’leverandører’ af dansk bistand på landeniveau, og her kan multi-bi
bistanden bidrage til at sikre, at Danmarks og andre donorers engagement er
sammenhængende og tilpasset modtagerlandenes ønsker.
Flere af de repræsentanter for myndighederne i modtagerlande,
som evalueringsholdet talte med, gav udtryk for, at multi-bi bistanden bidrog
positivt til at sikre sammenhæng med landets egne udviklingsplaner, ligesom de
så en stor lettelse i, at de med multi-bi bistanden kun skulle forholde sig til
én koordineringsmekanisme og i mindre grad skulle håndtere bilaterale donorer
hver for sig.
Evalueringen fandt også at de fordele, der er ved, at Danida
lader multilaterale organisationer gennemføre bistanden, går hånd i hånd med de
ulemper, som uddelegeringen også medfører. Det drejer sig f.eks. om,
at Danida må give køb på graden af indflydelse på, hvordan bistanden
tilrettelægges, og at der kan være flere led i kæden frem mod implementering af
bistanden.
Personaleressourcer som begrænsende faktor
Evalueringen dokumenterer også, at Danidas øgede brug af
multi-bi bistand på landeniveau ikke kun skyldes ønsket om at yde bedre
bistand, men også, at antallet af ansatte på de danske ambassader de seneste år
er skåret ned, og at de derfor ofte foretrak multilaterale engagementer, der
skønnedes at kræve færre personaleressourcer. Men resultatet var, at de danske
ambassader ifølge evalueringen ofte oplevede, at de ikke kunne følge de
multibilaterale engagementer tæt nok.
De begrænsede personaleressourcer lagde også hindringer i
vejen for at udnytte erfaringerne fuldt ud fra Danmarks multi-bi engagementer i
forbindelse med planlægningen af Danmarks kernebidrag til multilaterale
organisationer – og vice versa.
Evalueringen har ikke undersøgt, om det kunne have ført til
bedre resultater at kanalisere bistanden som direkte bilateral bistand. Det
ville have krævet en anden type evaluering. Evalueringens formål var at
kortlægge rationalet bag Danmarks brug af multi-bi bistand, at klarlægge
Danmarks rolle i multi-bi bilaterale indsatser og vurdere styrker og svagheder
ved multi-bi bistanden. Alt sammen med det formål at indhøste erfaringer til
brug for Danmarks fremtidige brug af denne type bistand. På den baggrund kommer
den med en række anbefalinger til, hvordan Danmark bedre kan udnytte
potentialet i brugen af multi-bi bistanden og håndtere de udfordringer, der
følger med. De handler bl.a. om at satse på engagementer af en vis størrelse,
understøtte organisationernes egne strategiske planer og sikre nok mandskab til
koordination og erfaringsopsamling.
Udenrigsministeriet hilser evalueringen velkommen og
erklærer sig enig i anbefalingerne, som man går i gang med at følge op, og som
i øvrigt falder i god tråd med den mere holistiske tilgang til
udviklingssamarbejdet, Udenrigsministeriet søsatte i 2019 under overskriften
”Doing Development Differently.
Evalueringen blev foretaget i perioden oktober 2021 til
marts 2023 af et konsulenthold fra det britiske konsulentfirma Mokoro. Evalueringsrapporten
og et dansk resumé kan downloades fra um.dk
evaluering
For yderligere oplysninger om evalueringen kontakt pressevagten@um.dk eller pressetelefonen 61 97 92 47 (ikke SMS)