Gå til indhold

Outsourcing

En række steder i udlandet har Udenrigsministeriet besluttet at lade eksterne tjenesteydere tage sig af modtagelsen af visumansøgninger. Baggrunden er et ønske om at yde ansøgerne en bedre service: En ekstern tjenesteyder er ofte til stede på flere lokationer i et land og er ofte mere fleksibel eksempelvis i forhold til åbningstider.

I nogle lande har Danmark outsourcet modtagelsen af visumansøgninger samt sager om opholds- og/eller arbejdstilladelse.

På Udenrigsministeriets side ’Where to Apply’ findes link til alle visumansøgningscentre med nærmere information om adresse og indleveringsproces.

Udenrigsministeriet har ikke mulighed for at give oplysninger om enkeltsager. Oplysningerne kan fås ved henvendelse til Udlændingestyrelsen, Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) eller den danske repræsentation, der er ansvarlig for de relevante ansøgninger.

Hvad vil det sige at outsource modtagelse af visumansøgninger?
En lang række steder i udlandet har Udenrigsministeriet besluttet at lade private outsourcing bureauer tage sig af modtagelsen af visumansøgninger. Et privat outsourcing-bureau varetager udelukkende opgaven med at modtage og registrere en ansøgning om visum eller opholds - og arbejdstilladelser. 
 
Det omfatter bl.a. digital optagelse af personfotografi og fingeraftryk, modtage gebyr til outsourcing-bureauet for ansøgningen og vejlede om visumreglerne.

Hvad gør outsourcing-bureauet med den modtagne visumansøgning?
Outsourcing-bureauet optager biometri, digitalt fotografi og videregiver ansøgningen og dokumenter inklusiv pas til den danske repræsentation.