Invitation til ansøgning om Børnenes U-landskalenderprojekt i 2023
Hvad er Børnenes U-landskalender?
Børnenes U-landskalender er et stærkt udviklings-, engagements- og
fundraisingsamarbejde mellem DR, Udenrigsministeriet/Danida og en udvalgt
dansk civilsamfundsorganisation. Når danske børn eller deres forældre op til
jul køber U-landskalenderen, går overskuddet fra salget til et projekt for børn
i et udviklingsland. U-landskalenderprojektet er administreret af en dansk
civilsamfundsorganisation.
DR Ramasjang og Ultra producerer programmer om årets land med deres kendte
værter og formater som omdrejningspunkt. Programmerne er normalt meget populære
blandt DR’s yngre seere (børn fra 4-12 år) og er en unik mulighed for at nå
bredt ud i danske børnefamilier. DR laver også outreach-aktiviteter, der skal
engagere børn og deres familier uden for skærmen – i 2021 fx i børnehaver og på
biblioteker.
Udenrigsministeriet/Danida producerer et omfattende undervisningsmateriale med
en skønlitterær børnebog, som tager udgangspunkt i børneliv i årets land, samt
et mangefaceteret online undervisningsunivers. Mere end 150.000 indskolings- og
mellemtrinselever arbejder med materialerene hvert år – ofte i flere
uger.
Fortællingen om årets U-landskalenderprojekt og om årets land er
omdrejningspunktet for kommunikationen, i DR-programmerne, undervisningsmaterialet,
lågekalenderen og i markedsføringen af U-landskalenderen på tværs af kanaler.
Se: www.u-landskalender.dk
Hvem kan søge og hvordan?
Alle danske civilsamfundsorganisationer med erfaring i at gennemføre
udviklings- og/eller humanitære projekter kan søge om at få
U-landskalenderprojektet. Der lægges også vægt på kapacitet til at understøtte
planlægning og gennemførelse af oplysningsindsatserne og organisationens
engagement og villighed til at indgå i aktivt samarbejdet med
Udenrigsministeriet og DR om i fællesskab at skabe det stærkeste projekt.
I første omgang skal organisationen indsende en interessetilkendegivelse.
Interessetilkendegivelsen må max fylde fem A4-sider og skal indeholde:
- en
beskrivelse af projektidéen og målet for aktiviteterne (forandringsteori),
herunder:
- Kort beskrivelse projektet og den lokale kontekst
- Målgruppe for projektaktiviteterne i Syd
- Projektets relevans for opfyldelsen af verdensmålene
- Målsætninger, aktiviteter og forventede resultater
- Samarbejde med lokale og evt. internationale partnere
- Sikkerhedssituationen (er det muligt for film- og forfatterhold at rejse i projektområdet og i andre dele af landet?) - overordnede
idéer til formidlingsindsats samt en beskrivelse af, hvordan
organisationen vil tilrettelægge arbejdet med oplysningsindsatsen,
herunder bogholdets og DRs arbejde og rejse.
- et
foreløbigt budget
Projektaktiviteterne i udvalgte land skal iværksættes fra
begyndelsen af 2024. Varighed kan variere alt efter hvilken type projekt, der
udvælges.
Overskuddet fra salget af U-landskalenderen har i de seneste år ligget på
mellem 2 og 4 mio. kr. Herudover støtter Udenrigsministeriet/Danida med
yderligere midler, så den samlede budgetramme er på 8-10 mio. kr.
Udenrigsministeriets og DR har igangsat en udviklingsproces med det formål at
styrke og fremtidssikre de forskellige dele af Børnenes U-landskalender, og det
arbejde forventes organisationen at indgå aktivt i.
Læs om U-landskalenderen og se oversigten over tidligere års projekter
her: Bagom Børnenes U-landskalender - Børnenes U-landskalender 2021
Hvad skal der til for at få U-landskalenderprojektet?
U-landskalenderprojektet er både et udviklingsprojekt og et engagements- og
fundraisingprojekt. Netop fordi det bliver så eksponeret i
kommunikationssammenhæng, er det væsentligt, at projektet kan kommunikeres på
en forståelig og engagerende måde til målgrupper, der ikke har særligt kendskab
til udviklingssamarbejdet; ligesom det er afgørende, at projektet i lokal
sammenhæng er relevant og har udviklingsmæssig tyngde. Dertil kommer, at det
har stor betydning, at effekten af projektet kan dokumenteres, og at projektet
efter gennemførelse har skabt grundlaget for yderligere udvikling og
fremskridt.
Der vil ved udvælgelsen af projektet for 2023 blive lagt vægt på, at:
- projektet
har en solid og overbevisende forandringsteori (det er sandsynliggjort, at
de forventede resultater kan opnås, og at de kommer udsatte og eller
marginaliserede grupper til gavn i det udvalgte land)
- projektet
gennemføres i ligeværdigt partnerskab med lokalt forankrede
civilsamfundsorganisationer
- resultaterne
af indsatsen kan dokumenteres
- projektet
forholder sig aktivt til ét eller flere af verdensmålene, også i
kommunikationen
- projektets
formål, titel og aktiviteter er umiddelbart forståelige for voksne
danskere uden forudgående kendskab til udviklingssamarbejdet
- projektet
kan kommunikeres, så det er forståeligt og engagerende for danske børn og
giver dem en vedkommende, interessant og gerne anderledes fortælling om
børns hverdag i et udviklingsland – samtidig med at de forstår, hvordan de
støtter børnene ved at købe U-landskalenderen.
I forhold til det foreslåede land vil der blive foretaget en
afvejning på baggrund af følgende kriterier:
- Landet
er på OECD/DACs liste over lande, der kan modtage udviklingsbistand, og
har strategisk geografisk eller tematisk relevans for Danmark. Der
henvises til den udviklingspolitiske strategi ”Fælles
om Verden”.
- Danmark
har udviklingspolitiske eller humanitære indsatser i det pågældende land.
Det kan være i form af målrettede eller udvidede partnerskaber – eller
humanitær tilstedeværelse.
- Der
er en rimelig variation over tid i de udvalgte lande, regioner og tematikker.
I 2022 er projektlandet Tunesien, og i de to foregående år var det hhv.
Kenya og Etiopien. Tematisk ligger fokus i 2022 på demokrati og
ytringsfrihed. I de to foregående år på skolegang for børn i sårbare
ørken-regioner præget af klimaforandringer.
- Det
er sandsynliggjort, at det er praktisk og sikkerhedsmæssigt fuldt muligt
for film- og forfatterhold at rejse i dele af landet, der kan illustrere
selve projektet, men også i andre interessante dele af landet. Se UMs rejsevejledninger.
Yderligere krav til projektet
Projektet skal have en selvstændig karakter – det vil sige,
at det skal være afgrænset fra allerede eksisterende projekter.
U-landskalenderprojektet kan godt være en forgrening eller en knopskydning på
et allerede eksisterende projekt eller program, eller det kan være et helt
nyetableret projekt. Det afgørende er, at projektet indholdsmæssigt og
økonomisk kan afgrænses som ”U-landskalenderprojektet”.
Da oplysningsindsatsen har stor vægt, kan der
undtagelsesvist anvendes op til max. 10 pct. af projektbudgettet hertil, men
det afhænger af organisationens præferencer og kapacitet på området.
Formidling om projektet og årets land
Både i markedsføringen, på låge-julekalenderen og i
Udenrigsministeriets/Danidas undervisningsmateriale indgår information om
projektet, hvad overskuddet fra kalender-salget går til, og om forholdene
generelt i det land, hvor projektet finder sted. Den primære målgruppe for oplysningsarbejdet
er danske børn i alderen 5-12 år; den sekundære er lærere, forældre og
bedsteforældre.
Oplysningsindsatsen omkring Børnenes U-landskalender er omfattende, mangesidet
og justeres løbende, så den både indholds- og formmæssigt når målgrupperne
bedst muligt. Ud over at fortælle om årets organisation og om årets projekt,
skal de forskellige materialer også tegne et bredere billede af landet, f.eks.
dagligliv og levevilkår, typiske forhold og pligter for børn samt vigtige
kulturelle og naturmæssige forhold.
Derfor tilstræbes det, at den konkrete idé-udvikling til organisationens egne
dele af kommunikationsindsatsen sker i et samarbejde mellem parterne på et
senere tidspunkt i processen, når projektet er udvalgt – og at de prioriteres
ud fra, hvad der netop dette år er mest behov for i helheden. Organisationen
skal derfor i interessetilkendegivelsen blot skitsere overordnede
formidlingsidéer, og hvordan disse flugter med og understøtter de øvrige
kommunikationsaktiviteter.
Forventningerne til organisationen i forbindelse med formidlings- og
engagementsindsatsen:
- Organisationen
skal være indstillet på at samarbejde og koordinere tæt med DR og
Udenrigsministeriet i forberedelsen af film, undervisningsmateriale og al
anden kommunikation.
- Årets
organisation forventes at stille de relevante personlige og tidsmæssige
ressourcer til rådighed i både researchfasen og i forberedelse og
gennemførelse af produktionsrejser for holdet bag
undervisningsmaterialerne (”bogholdet”) og DR’s filmhold. Der er erfaringsmæssigt
brug for at afsætte én primær projektleder, der bruger det meste af sin
tid på projektet fra efterår 2022 til efterår 2023.
- Researchfasen
fra sommer 2022 til forår 2023: Forfatteren til årets elevbog,
redaktørerne af undervisningsmaterialet og DR’s redaktører/filmhold skal
klædes på med viden om årets projekt og om livet, naturforhold og kultur i
årets land mere generelt. Organisationen må derfor give adgang til
personer med indgående kendskab til landet.
- Planlægning
og gennemførelse af rejserne: Organisationen forventes at bistå med både
planlægning og gennemførelse af rejserne, så DR’s og
Udenrigsministeriets/Danidas hold får så gode vilkår som muligt for at
formidle fra landet. I planlægningsfasen gælder dette at bistå med at
lægge en rejserute, hvor der på forhånd er truffet de nødvendige, lokale
aftaler, skaffet nødvendige tilladelser, booket ophold m.v. Under
bogholdets rejse skal organisationen stå for at arrangere lokal transport
samt at der er en tolk og lokal rådgiver/guide til rådighed for holdet.
Alle udgifter til bogholdets rejse, herunder overnatninger, forplejning,
særlige entréer el. lign. samt til lokal transport dækkes af
Udenrigsministeriet. Eventuelle lønudgifter til lokal rådgiver/guide skal
dog indgå i organisationens budget. DR afholder egne udgifter. Der er tale
om én rejse for bogholdet i første kvartal af 2023 og 1-2 separate rejser
for DR i første halvår af 2023 Alle af 2-3 ugers varighed.
- Organisationen
bidrager med kommunikations- og engagementsaktiviteter om U-landskalenderensom
kan skabe folkeligt engagement og forståelse for projektet hos den danske
målgruppe.
- Organisationen
tilrettelægger sin egen formidlingsindsats, så den bedst muligt supplerer
de aktiviteter, Udenrigsministeriet/Danida og DR gennemfører. Særligt ses det
gerne, at organisationen bidrager til at indholdsudfylde et meget populært
område på U-landskalenderens website, der rummer portrætter af børn fra
årets land (se: Mød Kenyas børn - Børnenes U-landskalender 2021).
Børneportrætterne bruges af mange lærere i undervisningen og er også en
del af det åbne univers, som alle børn og familier kan gå på opdagelse i.
Herudover kan organisationen spille ind med andre aktiviteter til
undervisningsmaterialet – fx kreative aktiviteter og lege/bevægelse med
udgangspunkt i årets land. Derudover bør vægten for organisationens eget
engagementsarbejde lægges op til og i forbindelse med lanceringen, hvor
der gerne ses presse-, kommunikations og engagementsaktiviteter, der bredt
profilerer årets projekt og U-landskalenderen overfor danskerne.
Tidsplan
Interessetilkendegivelsen skal indsendes elektronisk til
Udenrigsministeriet ([email protected]) med kopi til Kontoret for Humanitære indsatser,
Civilsamfund og Engagement ([email protected]) og være ministeriet i hænde fredag
den 12. februar 2021.
Kontoret for Humanitære indsatser, Civilsamfund og Engagement (HCE) vil udvælge
et eller flere af forslagene med henblik på, at organisationen/organisationerne
udarbejder en egentlig projektansøgning. Denne ansøgning skal følge
retningslinjerne for støtte til enkeltprojekter (Enkeltprojekter (um.dk)). Den egentlige projektansøgning skal
være Udenrigsministeriet i hænde fredag den 7. maj 2021.
Yderligere oplysninger kan fås hos:
Kontoret for Humanitære Indsatser, Civilsamfund og Engagement (HCE), Mille
Døllner Fjeldsted, [email protected], tlf. 33 92 09 51(Projektansøgning) og
Ditte Vagn Madsen, [email protected], tlf. 33 92 00 55 (Engagementsindsats)