Gå til indhold

Rejser under covid-19

Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål om rejser i en tid med COVID-19.

Værd at vide

  • Har du spørgsmål om indrejse eller transit i Danmark, så se coronasmitte.dk. For sundhedsfaglige spørgsmål kontakt Sundhedsstyrelsen.
  • Når du rejser, skal du være opmærksom på, at der fortsat er risiko for smitte med COVID-19 i hele verden.
  • Der kan fortsat være lande uden for EU og Schengenlandene, der har indrejserestriktioner eller andre COVID-19 relaterede nationale restriktioner, som fx brug af mundbind. Det gælder også ved transit. Det er de lokale myndigheder i de enkelte lande, der fastlægger reglerne og afgør, om du overholder dem.
  • I Udenrigsministeriets rejsevejledning for dit rejsemål (um.dk) kan du se, om der stadig er rejserestriktioner. Hvis der er, vil du kunne finde information om, hvilke krav der gælder for dokumentation for test eller vaccination via et link til hjemmesiden for den danske ambassade i dit rejseland. Du kan også få information om COVID-19-indrejseregler og restriktioner hos de lokale myndigheder eller hos ambassaden for det land, du rejser til eller rejser igennem her. Alternativt kan du kontakte dit rejse-, fly- eller forsikringsselskab.
  • Spørg dit rejse- eller forsikringsselskab, hvordan du er dækket ved rejser under COVID-19. Det kan fx være ved behov for refusion eller ændring af billetter pga. COVID-19. Udenrigsministeriet har ikke hjemmel til at blande sig i disse spørgsmål eller til at afholde udgifter til fx borgeres hjemrejsebilletter til Danmark.
  • Tjek om dit flyselskab har særlige COVID-19 regler, fx om at bære mundbind ombord.

Hvordan skal jeg forholde mig, hvis jeg er færdigvaccineret, eller jeg har været smittet med COVID-19 og skal rejse?

  • Inden du rejser, bør du altid tjekke indrejsereglerne for dit rejsemål og for eventuelle transitland. I Udenrigsministeriets rejsevejledning for dit rejsemål (um.dk), kan du se, om der stadig er COVID-19 rejserestriktioner. Hvis der er, vil du kunne finde information om, hvilke krav der gælder for dokumentation for test eller vaccination via et link til hjemmesiden for den danske ambassade i dit rejseland. 
  • Du kan også få information om COVID-19-indrejseregler og restriktioner hos de lokale myndigheder eller hos ambassaden for det land, du rejser til eller rejser igennem. Alternativt kan du kontakte dit rejse-, fly- eller forsikringsselskab. 
  • Udenrigsministeriet kan ikke besvare spørgsmål om coronapas eller andre spørgsmål vedr. tests. Vi henviser til coronasmitte.dk.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er i udlandet og mistænker eller ved, at jeg er smittet med COVID-19? 

  • Mistænker eller ved du, at du er smittet, skal du følge de lokale myndigheders anvisninger. Kontakt hurtigst muligt dit rejse- og forsikringsselskab. 
  • Du kan kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter ((+45) 33 92 11 12), hvis du har brug for akut bistand.
  • Generelt har meget få lande et sundhedssystem med samme adgang til hjælp og behandlingskvalitet som det danske sundhedssystem. I en del lande er de bedste sundhedstilbud koncentreret i hovedstaden og større byer.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg er indlagt med COVID-19 på hospital i udlandet? 

  • Hvis du som dansk rejsende bliver indlagt på et hospital i udlandet med konstateret COVID-19- smitte eller -symptomer, bør du altid følge de lokale myndigheders anvisninger. 
  • Du bør desuden kontakte dit forsikringsselskab, hvis du har behov for akut sundhedsfaglig bistand, og orientere din rejsearrangør/rejseselskab.
  • Endelig kan du ved behov for rådgivning kontakte den lokale ambassade eller konsulat eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter hele døgnet på: [email protected] eller (+45) 33 92 11 12. Du kan finde en oversigt over danske ambassader her.
  • Udenrigsministeriet og ambassaderne har ikke indflydelse på de tiltag og restriktioner, som andre lande vælger at indføre med henblik på at håndtere smittespredningen lokalt.
  • Ambassaderne og Udenrigsministeriet kan rådgive om det lokale sundhedssystem, men kan ikke træffe beslutning om behandling eller overflytning til andre faciliteter. Overflytning til bedre hospitalsfaciliteter vil kun være muligt ved de lokale myndigheders accept og dækning fra din rejseforsikring eller egenbetaling. Ambassaden kan ikke tilbyde besøg på hospitalet.

Har COVID-19 situationen i et land betydning for farven i rejsevejledningen?

  • Udenrigsministeriets rejsevejledninger farves ikke længere efter COVID-19-smitten i et land. Som før angiver farverne nu, hvor høj en sikkerhedsrisiko, der vurderes at være i et land/område for almindelige danske turister pga. fx terror, kriminalitet eller uro. Du kan læse mere om rejsevejledningerne og finde dem her (um.dk).
  • Når du rejser, skal du dog fortsat være opmærksom på, at der er risiko for smitte med COVID-19 i hele verden.
  • Vær opmærksom på, at nogle lande uden for EU- og Schengenlandene fortsat har indrejserestriktioner. I Udenrigsministeriets rejsevejledning for dit rejsemål (um.dk), kan du se, om der stadig er COVID-19 rejserestriktioner. Hvis der er, vil du kunne finde information om, hvilke krav der gælder for dokumentation for test eller vaccination via et link til hjemmesiden for den danske ambassade i dit rejseland.

Kan jeg finde Udenrigsministeriets tidligere rejsevejledninger fra dengang, de var farvede på grund af COVID-19 smittesituationen?

  • På vores hjemmeside kan du finde historiske oversigter over COVID-19 relaterede sikkerhedsniveauer i vores rejsevejledninger.
  • Udenrigsministeriet har alle tidligere versioner af rejsevejledninger gemt i sit arkiv. Hvis du har brug for en kopi af en bestemt rejsevejledning, så skriv til os på: [email protected] under emnet: ”Udlevering af Rejsevejledninger”. Det er vigtigt, at du meget præcist angiver land (evt. region) og dato for rejsevejledningen. Du kan forvente svar inden for 5 dage fra den dato, vi modtager din henvendelse.