Gå til indhold

‘CALL FOR PROPOSALS’: Styrkelse af uafhængige medier og samfundets modstandskraft mod systematisk desinformation i Moldova 

Et 'Call for Proposals' gennemføres med fokus på styrkelse af uafhængige medier og samfundets modstandskraft mod systematisk desinformation i Moldova.

Ansøger skal 1) have en eksisterende aftale med Udenrigsministeriet om løbende Danida-finansiering under de Strategiske Partnerskaber 2022-2025 (SPA-aftale); 2) kunne dokumentere, at ansøger har erfaring med gennemførelse af projekter og partnerskabssamarbejde inden for et eller flere prioriteringsområder, herunder at ansøger har eksisterende lokale partnere inden for prioriteringsområderne; og 3) kunne dokumentere faglig og professionel in-house ekspertise på et eller flere af prioriteringsområderne.

Ansøgningsfristen er tirsdag den 22. maj 2024 kl. 12:00

Det overordnede formål med dette 'Call for Proposals' er i Moldova at understøtte uafhængige medier, samfundets modstandskraft over for påvirkningskampagner og systematisk desinformation, samt at løfte vidensniveauet om EU, europæiske institutioner og individuelle rettigheder.

Der er reserveret op til 20 mio. kr. til aktiviteterne under dette ’Call for Proposals’. 

Nærmere beskrivelse af baggrund, formål samt ansøgningskriterier og -proces, kan findes i informationsnoten her.

Mandag den 6. maj 2024 kl. 11.30-12.30 afholder Udenrigsministeriet et informationsmøde med mulighed for virtuel deltagelse. Her vil der være mulighed for at stille spørgsmål til informationsnoten.

Tilmelding til mødet kan ske via [email protected] samt [email protected].

Format for ansøgning kan findes i Word-format her.



Overblik og spørgsmål fra informationsmøde mandag den 6. maj:

 

Q1: Under dette Call for Proposals er rammen for ansøgninger sat til 20 millioner DKK, mens skabelonen for ansøgningsformatet vedlagt er for projekter op til 10 millioner DKK. Betyder det, at man forventer at der søges for op til 10 millioner DKK?

A: Der kan søges op til 20 millioner DKK

Q2: Kan man søge som konsortium, og Q3: skal partnere i det tilfælde også leve op til krav til ansøgere (informationsnote afsnit 4)?

A: Ja, man kan ansøge som konsortium.

A: Nej, kun hovedansøger skal leve op til ’Krav til ansøger’.  I forlængelse heraf, vil bedømmelses af ansøgningens punkt a. – b. ske baseret på en bedømmelse af hovedansøgerens erfaring, administrative set-up og faglige in-house ekspertise m.v.

Q4: I tilfælde af, at man kan søge som konsortium, kan partnere fra privatsektoren indtænkes?

A: For-profit organisationer kan ikke indgå i et konsortium på lige fod med nonprofit civilsamfundspartnere.

Q5: Må man gå over det opstillede sidetal i ansøgningen?

A: Ja. Sidetallene angivet i informationsnoten er retningsgivende og fungerer som en indikation. Udenrigsministeriet opfordrer dog til at ansøger holder ansøgningen så præcis og kort som muligt. Beskrivelse af erfaring eller andet dokumentation kan vedlægges ansøgningen som bilag ved f.eks. at henvise til tidligere projektansøgninger.

Q6: Indeholder dette Call for Proposal både et fokus på traditionelle og andre medier, som f.eks. sociale medier?

A: Ja, der vil være et fokus på begge medieformer.

Q7: Bør ansøger allerede i ansøgningen indtænke et længerevarende engagement udover de 12 mdr., som indsatsen dækker?

A: Se Afsnit 3. Midlerne for dette Call for Proposal skal dække en indsats på 12 mdr., hvilket skal afspejles i det vedlagte budget. Men alle indsatser skal, hvor relevant og muligt, planlægges med et perspektiv på op til tre år. Under de rigtige forudsætninger vil der dermed, på baggrund af en efterfølgende ansøgning, kunne ydes yderligere tilsagn om tilskud til en samlet indsats på op til tre år.